söndag 24 augusti 2008

Pomatomus-sockar


Så är nu mina Pomatomus-sockar klara! Det har tagit sin tid med en hel del upprepningar. Redan från början blev det fel. Inte uppmärksammade jag att resåren skulle stickas 1a 1r utan jag stickade på med 1r, 1a och blev mycket förbryllad när mönstret sen inte stämde. Det blev att börja om från början. På andra sockan hade jag glömt misstaget och gjorde om det... Lärde mig efterhand att det inte gick att sticka detta mönster och samtidigt prata med någon eller att bli för upptagen av TV:n. Total koncentration och koll emellanåt på mönstret gällde för mig för att få det rätt. Samtidigt eller kanske pga detta är det ett mönster jag verkligen gillat. Det är de sockar jag hittills är mest nöjd med och som jag kommer att sticka fler par av framöver (alltså efter sock-klubben).
Eftersom det verkade vara en rel liten storlek valde jag att sticka dem i Regia Strech men använde trots det stickor 2.25. Jag lyckades knäcka 3 av mina första trästrumpstickor på första sockan. Sen efter inköp av Harmony strumpstickset har det gått bättre.
Eftersom det redan går mot slutet av augusti och detta var sockarna för juli, avvaktar jag till september-sockarna för att se vilket mönster jag skall välja för nästa sockpar.

1 kommentar:

Gunilla sa...

Jag tycker att Du är duktig som lyckats fixa Pomatomus-sockorna.
Jag har laddat ner en beskrivning som är översatt, men den är ändå inte helt lättläst. Jag sjunger också i kör, det är underbart. Man liksom genomgår ett inre reningsbad.
Jag har en blogg som heter Knitter. Jag är inte så haj på detta med att fixa i min blogg. Men man får väl testa. Om du hittar min blogg så får du veta mer om mig. Min son och mina barbarn och deras mamma bor i Sundsvall.
Gunilla