måndag 20 juni 2011

Läsuppdatering del 2

Joyce Carol Oates Mörkt vatten var vårens sista bok i läsecirkeln på biblioteket. Det är en bok jag inte läst om den inte varit en cirkelbok. Den handlar om en ung flickas död. Hon drunknar i en bilolycka. Mannen hon är tillsammans med, som kör bilen är berusad och kör av vägen. I bakgrunden finns en verklig händelse. En hemsk skildring nästan outhärdlig att läsa eftersom man vet hur det slutar. ****

Mitt läsande är och har alltid varit mycket blandat. Varje biblioteksbesök brukar resultera i en ny hög böcker ofta väl många att kånka på. Alla hemburna böcker blir sen inte utlästa. En del bläddrar jag i, andra sträckläser jag och några måste lånas om en eller flera gånger för att de kräver det.
De flesta deckare är snabbläsningsböcker, avkoppling ibland flykt. Och jag glömmer dem nästan genast. Det gäller Maise Dobbs av Jacqueline Winspear, en feelgood-deckare som utspelas i England under tidigt 1900-tal och också de båda rätt nyutkomna också engelska böckerna Hämnden av Reginald Hill och Flickan i floden av Stephen Booth. De går an som tidsfördriv men är inga höjdare. = ***

Monika Fagerholms Glitterscenen är en fristående fortsättning på Den amerikanska flickan som fortsätter utforska flickors fantasier och drömmar. Den handlar om utsatthet, svek och bedrägerier. Kärlek och död. Skakande men svår att få grepp om, tyckte jag. ****

Teres av Steve Sem Sandberg har stått länge i min bokhylla. Den handlar om Ulrike Meinhof och Baader-Meinhof-ligan. Också detta en skakande läsning både brutal och sorglig. ***

Regnet och gräset av Pamela Jaskoviak är en vardagsnära diktsamling i somrig miljö om familjetillvaron med små barn. Samtidigt finns där i bakgrunden en stor sorg som först bara  anas men efterhand blir allt påtagligare. *****

Astrid Seebergs Den skamlösa nyfikenheten är en bok att läsa långsamt och begrundande. Hon skriver om samtal och möten, om kärlek och närhet men också svek och sorg. Hon berättar om minnen från sin uppväxt i Tyskland om sin pappa och morfar blandat med möten från samtal hon haft som läkare med patienter. Däremellan reflektioner utifrån litterära möten. En verkligt god bok! *****

Inga kommentarer: