tisdag 13 mars 2012

FO, UFO och LUFO

Under den senaste månaden har jag läst mer än jag stickat - och också gjort en hel del annat. Mitt ufo
(unfinished objekt, för er som inte är hemma i stickvärlden) anmält som projekt i februari i 12under12under2012  har ännu inte förflyttats till kategorin fo (finished objekt) utan kvarstår som ufo i mars. Längre än så här har jag inte hunnit på sockarna:
 


Orsak till det är att det är tråkig stickning som jag inte har lust med just nu.
Ett nytt stickbegrepp introducerades nyligen i 12under12under2012 nämligen lufo. Fattade först ingenting utan fick skrolla tillbaka ibland alla inlägg för att förstå. Lufo = långtids-ufo. Såna ufo:n som det inte finns en chans att bli klar med på en månad. Åtminstone ett sånt har man liggande som stickerska. Detta är mitt lufo:


En filt i dominorutor ska det bli. Meningen är att lagret av restgarn ska minskas, men det kommer nog att ta sin tid.

De senaste veckorna har årets sjunde par vantar och en smal sjal blivit färdigstickade. För första gången har jag stickat fingervantar uppifrån och ner efter beskrivningen i boken Mönstersticka i färg av Susan Anderson-Freed. Så här såg det ut en bit in i stickningen:


Det var inte helt lätt att sticka ihop fingrarna! Ingenting jag tänker göra igen. Enda fördelen är att det är lättare att fästa trådarna i fingertopparna, om man gör det när man stickat färdigt fingret innan man stickat ihop dem. Det färdiga resultatet:


Vid sidan av vantarna blev också en smal sjal i randig mönster i restgarn från Färgkraft färdig:


En bra pratstickning att ha med på stickcafé och helt ok resultat. Använder den varje dag just nu.

Inga kommentarer: