tisdag 14 juni 2011

Läsuppdatering del 1

Eftersom det är så länge sen läslistan blivit uppgraderad får det bli en lista med ytterst få kommentarer, annars kommer jag aldrig ikapp. Måste backa ända till februari i den skrivna läsdagboken.

Underjordiska timmar av Delphine de Vigan *****
Fransk roman som handlar bla handlar om mobbning i arbetslivet

Mitt galna liv av Arvid Lagercrantz ***
Med undertitel: "En memoar om psykisk sjukdom" (bipolär sjukdom)

 Död i gryningen av Deon Mayer *****
Deckarserie som utspelas i det nutida Sydafrika, oftast i Kapstaden. Jag har fortsatt med de tre följande i serien under våren; Jägarens hjärtaDevils peak och Tretton timmar. Även dessa får högsta betyg, både spännande, svåra att lägga ifrån sig och inte minst intressanta kultur och miljöskildringar.

Colloseum Kolloseum av Anna Hallberg ***
Hennes senaste diktsamling, som var lite för svårbegriplig för mig.

Växa - inte lyda av Lars H Gustafsson *****
Om modern frihetlig barnuppfostran. Eftertänksam klokhet. Lars H är en person som jag beundrar och under många år sett som en ledstjärna.

Syster av Bengt Ohlsson ****
Roman om en familj i kris, läst i bokcirkeln Lästanterna. Den som vill ha fler boktips kan titta in där. Det är inte så mycket mycket skrivet men allt vi läst finns listat och numera betygsatt.

Förvandlingen av Eva Adolfsson ****
Också detta en bokcirkelbok läst i en cirkel som anordnades genom Sundsvalls stadsbibliotek. Romanen handlar om en ung gravid kvinnas ensamhet, hon skriver uppsats och går promenader runt Sundbyberg.

Norrlands svårmod av Therese Söderlind ****
En spännande roman om familjehemligheter och två försvinnanden som utspelas i Ångermanland.

Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami ****
Fascinerande roman om en ung japansk man. Lite väl lång bara enligt min mening, hängde inte riktigt med på slutet. Den har diskuterats i P1:s bokcirkel under våren. Tänkte parallelläsa med dem men hann inte hålla den farten. Har fortfarande inte lyssnat på programmen bara laddat ner dem.

Fortsättning följer, har hunnit till början av april hittills.

1 kommentar:

marindi sa...

Tack för att du delar med dig av dina läsupplevelser! Det är så roligt att få boktips. Jag läste också Murakamis bok nyligen, eftersom jag såg att den skulle diskuteras i bokcirkeln. Jag håller mig dig vad gäller omdömet.
Sen hörde jag en rödhake i trädgården och undrar om det kan vara en nyckelfågel. Vad tror du om det? Knarrigt ljud har den i alla fall.