torsdag 30 augusti 2012

Sommarens stickning

Naturligtvis har jag stickat i sommar. Men ovanligt lite har blivit färdigstickat. Jag anmälde mig i två lag i Ravellennic Games, till team Nordic med babykoftor (väldigt opitimistiskt med fler än en) och till team Westknit med mysteriesjalen Rockefeller och kom inte i mål med något av projekten trots att jag tittade en hel del på OS.
Babykofta nr 2 har nyligen blivit klar.



Den geilska tröjan Rundstycket upptog sticktiden i början av sommaren. Sen när fram och bakstyckena var klara och ihopstickade så jag kunde prova, avtog sticklusten. Tröjan blir väl stor! Har börjat sticka på den första ärmen men eftersom ärmarna stickas uppifrån direkt på fram och bakstycket så är stickningen nu stor och otymplig och inget man bär med sig i väskan. Så för tillfället ligger tröjstickningen i soffan och väntar på bättre tider.



Mest tid de senaste veckorna har jag ägnat åt Rockefeller. Men den sista ledtråden, flikarna på sjalen blev en besvikelse. Ränder med långsam avmaskning. Efter en spurt förra helgen blev den äntligen klar :)



Den andra mysteriesjalen, Fellowship blev påbörjad långt innan Rockefeller. Den är betydligt roligare. Den är uppbyggd efter Sagan om ringen, varje ledtråd är kopplad till olika gestalter i Ringen. Jag har hittills stickat ledtrådarna Boromir, Legolas, Gimli, Gandalf och Aragorn och är mitt i Merry. Så snart Rockefeller är klar ska jag återvända till Fellowship.



Vid sidan av de större stickningarna har det blivit en del handledsvärmare och nu senast en beställningsstickning som handlar om att avsluta en norsk koftstickning. Jag har nyligen unnat mig ett första set lyxstickor, Signature needles. Det blev lila strumpstickor nr 2.5. Eftersom stickorna måste invigas och det fanns en hel härva lila pälsullgarn kvar i förrådet efter Rockefeller så har jag börjat sticka fingervantar, Miss Sophie's Hands. En jätterolig stickning med lagom mycket flätor!



Vårt stickcafé  har som vanligt fortsatt även under sommaren. Vi har varit ett stadigt gäng som stickat på Wayne's coffee varje onsdagskväll. Fr.o.m. denna veckan har vi återgått till Tant Anci och Fröken Sara som är vår vanliga bas. Den 3 september startar också eftermiddags-stickcaféet på Cafe Basilica igen. Uppdatering om Mittmaskans stickcaféer i Sundsvall finns på facebook: Stickkafé i Sundsvall och i bloggen Mittmaskan.

3 kommentarer:

Heike Kraeuterlein sa...

fint har du stickat under sommaren

Skarvtjärns Greta sa...

Jätte, jättefint. Du säger att du inte stickat så mycket! Vad skulle då mycket vara

Anonym sa...

Du är faktiskt en ännu "värre" läsare än jag! (Min man brukar säga: "Sätt Maggis på en öde ö, hr hon bara böcker överlever hon allt." (Det är menat -och jag tar det- som en komplimang)

Så finna saker du stickar!

Som barn avskydde jag stickning, och allt annat handarbete, alla mina kvinnliga släktingar var så duktiga, och allt resultat skulle var perfekt för att duga, så jagavstod.

på gamla dar har jag upptäckt att inte minst stickning ar en form av meditation och terapi. Just nu genomgår jag strålbehandling, vilket innebär tre timmars resa varje dag (+lång väntetid ibland), så därför blir det mycket stickning. (Stress gör det svårt att läsa med behållning).

Barnkoftan du visar, skulle inte den kunna göras i vuxenstorlek? Var finns mönstret?

Jag blir också väldigt sugen på sjalen (Fellowship). Just nu blir det spetshalsdukar till mina döttrar, men sen...