torsdag 27 januari 2011

Januariläsning

Meningen är att jag skall skriva här åtminstone varje vecka. Men dagarna rinner iväg. Har läst en hel del och stickat också under de 25 dagar som gått av det nya året. Utomhus kommer ljuset så sakteliga tillbaka, inombords har det varit tunga veckor. Massor av tid finns, i den situation jag är i och det är frustrerande att inte klara av att använda den bättre. Det blir en hel del läst och stickat men också massor av ensam spilltid som det inte kommer något gott av. Det är väl så att man får stå ut med att livet är tungt att leva ibland och hålla fast i att det blir bättre igen, sen.
Skall samla ihop mig till läsredovisning för de gångna veckorna:
Du är bland läsvänner är en bok som jag hittade på bokcirklar.se och bad biblioteket köpa in. Den består av blogginlägg från bokcirklars sida de flesta från inbjudna författare som gästbloggat en månad var under 2007-2010, en del är också hämtat från andra läsande bokbloggare. Trevlig läsning som gav en hel del lästips för framtida bruk!
Ränderna av Magnus Florin är en bok som jag tyckte om både utifrån innehållet och utifrån layouten. Berättelsen  har en drömsk stämning. Jaget är besatt av ränder. Han får ett uppdrag att skriva en text som skall illustrera ett konstverk till en kommande årsbok och väljer  ett fotografi av barn som en konstnär i grannskapet taget. Fotot berör honom så att han återvänder till konstnären för att se de övriga foton hon tagit i en svit med samma tema. Parallellt söker han upp en barnpsykolog som tar emot barn i lekterapi på en mottagning där han som barn fått behandling. Ränderna finns där i omgivningen, i minnena, i samtalen med psykologen och inte minst i barnfotona. Så här flera veckor efter läsningen får Ränderna mig att tänka på en film av Roy Andersson stämningsmässigt också innehållsmässigt. Betyg ****
Två bokcirkelträffar har gått av stapeln i januari;
Läsecirkeln på biblioteket har denna termin mänskliga relationer som tema. Bokurvalet består av de förslag vi i gruppen lämnade vid förra tillfället. Först ut nu för januariträffen var Igelkottens elegans av Muriel Burbery. Detta är en bestseller både i Frankrike och Sverige. Den har också nyligen kommit på film. Berättelsen utspelas i Paris i ett hus där övre medelklassen bor i jättelika lägenheter. Huvudpersoner är Renée, en drygt 50-årig portvakt som lever ensam men bakom sin vresiga attityd utåt visar sig vara en stor litteratur och konstälskare och Paloma, en ensam 12-åring som är mycket brådmogen och överbegåvad och bor i en av husets familjer. En japansk affärsman flyttar in bekantar sig med både Renée och Paloma som samtidigt får syn på varandra. Parallellt med handlingen är boken fylld av filosofiska betraktelser. Intressanta om än lite snåriga ibland och svårbegripliga i sammanhanget. Vi hade blandade kommentarer till läsningen. Ingen höjde den till skyarna eller dissade den helt. Mitt betyg ***
I Lästanterna startade vi också året med en bestseller Hundraåringen som klev ut genom fönstret av Jonas Jonasson. En riktig rövarhistoria i Paasolinnas efterföljd vill jag klassificera boken. Vi sex i cirkeln som träffades var mer eniga än vi nånsin varit om någon tidigare bok; vi gillade den inte alls. Dråplig var den bitvis men tjatig och långtråkig särskilt i de långa historiska passagerna. Ingen av oss uppskattade humorn och fantasteriet som vi alla hört folk i vår omgivning lovorda den för. För första gången i bokcirkelsammanhang lyssnade jag på boken istället för att läsa den. Tilläggas till denna sågning bör att en av de båda i gruppen som inte var närvarande var mycket förtjust i boken. Synd att just hon inte kunde komma. Det hade blivit en intressantare diskussion! Mitt betyg **
Fortsättning följer kring januariläsningen...

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Åh, vad trevligt att höra fler som inte gillar boken. Jag försökte traggla mig igenom den, men jag hoppade över de historiska bitarna. Den var precis så tråkig, som du beskriver.

Unknown sa...

Hej vännen, ta lite av din spilltid och kom och hälsa på mig i Härnösand! Vi kan spilla kaffe ihop och sticka sockar!