måndag 3 januari 2011

Bästa böckerna 2010

100 böcker slutade min läslista på för 2010. Mest prosa, 88 titlar uppdelade i skönlitteratur, biografier och deckare, en diktsamling (egentligen skall det vara två, alltså 101 titlar totalt då) resten historia, psykologi och litteraturvetenskap. Har inte tagit med barnböcker och mer teoretisk kurslitteratur.
Av de 101 böckerna har 71 kvinnliga författare. 5 har jag inte läst utan lyssnat på. Konstigt att det var så få, upplever det som att det var fler.

Nu till 10 i topp listan:

  • Att föda ett barn av Kristina Sandberg
  • Väggen av Marlen Haushofer
  • Spill av Sigrid Combüchen
  • Stalins kossor av Sofi Oksanen
  • Händelser vid vatten av Kerstin Ekman
  • Kärlek, vänskap, hat av Alice Munro
  • Å alla kära systrar av Ebba Witt-Brattström
  • Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman
  • Syster och bror av Agneta Pleijel
  • De fattiga i Lodz av Steve Sem-Sandberg
Att närmare gradera dem klarar jag inte. 

1 kommentar:

EvaB sa...

Första gången jag hittar till din blogg. Så mycket roligt att läsa här! Eftersom jag sedan två dagar själv är 59 tycker jag det är trevligt att se att vi är jämnåriga. Må så gott!