torsdag 9 februari 2012

På stickorna

Jag kan inte sluta sticka vantar. Har egentligen tänkt koncentrera mig på denna:


En kort bolero i traditionellt norskt mönster ska det bli. Design Sidsel Höivik i Rauma finull. Både mönster och garn går att få tag på hos Yll & Tyll. Har stickat detta mönster i olika variationer och en massa andra norska bårder i ett otal tröjor, koftor, vantar och mössor under årens lopp och fortsätter att gilla det. Utmaningen denna gång är alltså inte själva stickningen utan monteringen på slutet när det skall virkas kanter och sys broderier. Men själva stickandet går lite långsamt på grund av vant-avbrotten.

Fick ett brev från Sticka där Avigmaskan (en lokalgrupp) utmanade oss andra att sticka fingervantar i restgarner. Det kunde jag inte motstå utan måste genast sätta igång.


Restgarner i tvåtrådig ull har jag överflöd av. Var på gång att sticka ett par till av bara farten när jag hittade denna spännande nyutkomna bok på biblioteket:


Mönstersticka i färg av Susan Anderson-Freed. Den innehåller mönster till mössar, baskrar och vantar såväl tumvantar som fingervantar och torgvantar med huva på. Alla mönster har naturmotiv mest fåglar men det var inte motiven jag föll för, tycker faktiskt de är lite klumpiga i formen, utan hennes små geometriska rutmönster på kanterna och vantarnas insida. Hon har utgått här från traditionella skotska mönster från Sanquhar. En tradition som var helt okänd för mig! Sen det allra mest spännande som gjorde att jag genast måste pröva, hon stickar sina vantar uppifrån och ner. Först tummen som sätts på säkerhetsnålar, sen toppen och så stickas tummen in när man kommer dit. Även fingervantar stickar hon uppifrån fingrarna och ner och menar att det är lättare!?


En vante har jag åstadkommit än så länge. Roligt var det men lite pillrigt. Men det är väl en vanesak. Måste naturligtvis pröva hennes metod för fingervantar också framöver!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Finns beskrivning till tumvantarna i boken? Jag har stickat flera sockor från tårna och tycker det är jättebra, (särskilt när man har restgarner och vill att det ska räcka till två strumpor).

Unknown sa...

Hej
Så mycket fint, ska börja sticka boleron i dag, får se hur jag klarar norskan :)))

Ha det gott med stickorna
/Maggan