måndag 13 juni 2011

Nystart

Dagarna dom går och går... Efter tre månaders tystnad har jag nu tänkt återta min blogg. Skall börja med med en uppdatering av det jag läst och stickat under tiden. En del har det blivit, men mindre än tidigare både stickmässigt och läsmässigt särskilt när det gäller skönlitteratur och hela böcker. Mycket av min tid har gått åt till att skriva uppsats i litteraturvetenskap periodvis sög skrivandet all kraft och energi. Jag misströstade och förtvivlade om vartannat. Samtidigt kändes det viktigt att nå ett resultat inte minst för självkänslans skull. Nu är den sen en vecka färdig och det är dags att återgå till en mer normal tillvaro igen.

Efter stjärnhopssjalen kom jag av mig lite i stickningen. Mest har det blivit färdigställande av gamla ufo:n, ett i månaden inom ramen för 12under12under2011. Ett par muddar, en sjal och ett par vantar från stickkorgen har på så vis blivit färdiga fo.

Med inspiration från Apotektets fina plastpåsar hade jag egentligen tänkt sticka vantar. Utifrån provstickningen kom det att bli muddar.

Någon bra bild blev aldrig tagen, men detta är sjalen Saroyan stickad i underbart garn av mullbärssilke från Yll&Tyll.

Detta är mina första tvåändsstickade vantar! Påbörjade dem efter sticklägret sommaren 2009, sen blev de liggande. Är mycket nöjd med att de nu blivit helt klara.

Pågående stickningar just nu är en tröja i lin, en uppifrånoch ner-stickning. Den ser ut att bli fin men är långtråkig att sticka. En liten kofta i grovt bomullsgarn och en spetssjal, Zetor, i Drops nya lacegarn. Månadens ufo är att sticka färdigt blomsterkoftan från boken Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt.

3 kommentarer:

Skarvtjärns Greta sa...

Ja du har ju stickat en hel del. Mycket mer än jag men nu undrar jag om du har några bra boktips. Sommaren brukar vara bra lästid, allra helst när det regnar som det gör nu

Anita Lindström sa...

Trevligt att du börjat blogga igen. Jag har inte stickat något på min tröja sen jag sist besökte stickkafféet och det var ett tag sen. Jag fortsätter oförtrutet till hösten klockan sex. Ha det så bra i sommar. Anita

Anita Lindström sa...

Jag glömde skriva att jag också har lagt upp en blogg, som fått namnen Tidlösa adressen är tidlosa.blogspot.com. Det skulle vara trevligt om du tittar in i bland. Anita