tisdag 8 november 2011

Läsning med fem stjärnor

Ständigt på efterkälken är jag i bokbloggandet, räknar in sexton lästa böcker i Läsdagboken. Så det är bara att sätta igång. Sorterar dem efter min betygsättning:

*****
Ögonblick av frihet : dagboksblad 1915-1941

Virginia Woolf är en favorit som jag återkommer till då och då. Hela sommaren låg Ögonblick av frihet, ett redigerat urval ur hennes dagböcker från 1915 till 1941 på mitt nattduksbord. Man får följa hennes noteringar kring de vardagliga bestyren, skrivandet, bjudningar och umgänge. Som en dåtidens blogg tänker jag, med den skillnaden att publicering sker i efterhand och i urval. Det känns som man kommer nära henne här.
Parallellt med dagboken läste jag om Mrs Dalloway, som finns i pocket. Här skildras som ramberättelse en dag i Mrs Dalloways liv i tjugotalets London då hon förbereder en bjudning som går av stapeln på kvällen. Berättelsen vandrar fram och åter mellan hennes inre monologer och de personer hon möter och pendlar mellan nuet och  det förflutna på ett sinnrikt sätt. Även Mot fyren och Vågorna finns fn i pocket, så passa på att skaffa dem om du är ett Virginia Woolf-fan som jag!

Norrtullsligan

Elin Wägner var samtida med Virginia Woolf, de är faktiskt födda samma år, 1882. Henne har jag sent omsider hittat till, fattar inte varför det tagit så lång tid att börja läsa henne. Norrtullsligan är hennes debutroman som kom ut 1908 efter att ha publicerats som följetong i DN. Den beskriver på ett rappt och bitskt sätt fyra kvinnors vardagstillvaro som fattiga kontorister i sekelskiftets Stockholm och har beskrivits som en feministisk replik till Röda rummet. Nu ligger Pennskaftet i högen på mitt nattduksbord och en biografi över Elin Wägner. Också Norrtullsligan finns i pocket!


Svart himmel

Islänningen Arnaldur Indridason tillhör mina absoluta favoriter bland nutida deckarförfattare. Svart himmel är den senaste boken i hans serie om Erlendur Sveinsson och hans kollegor inom kriminalpolisen i Reykavik. Erlendur är liksom i den förra delen Mörka strömmar försvunnen. Huvudperson här är Sigurdur Oli, hans burdusa och lite fyrkantiga kollega. En kvinna utsätts för utpressning och misshandlas till döds i upptakten och en förvirrad, kriminellt belastad man söker valhänt kontakt med polisen. Allt sker mot bakgrund av den galopperande isländska bankkraschen som nu fallit helt i skymundan av nya ekonomiska kriser. Svart himmel är inte den bästa boken i serien men ändå mycket läsvärd. Som för så många andra serier bör man läsa böckerna i ordning för att få sammanhangen klara.

Jag återkommer imorgon med min fyrstjärniga läsning.

1 kommentar:

teresa sa...

Som alltid intressant att läsa om god litteratur! Jag har själv haft ett Elin Wägner-år med biografiläsning, Pennskaftet o besök på Lilla Björka, så intressant. Norrtullsligan läste jag för länge sedan o tyckte mkt om den.