söndag 31 januari 2010

Bra bok



Med Agneta Pleijels Syster och bror är den förra bokhögen från biblioteket utlästa. Syster och bror är tredje delen i av hennes familjeberättelse som inleddes med Drottningens chirurg och fortsattes med Kungens komediant. Böckerna bygger på dokument, brev och berättelser inom hennes släkt.
Här möter vi operasångaren Isaac som är gift med Lina dotter till skådespelaren som är en av huvudpersonerna i den förra boken. Isaac har stora musikaliska förhoppningar på den förstfödde sonen Albert, men det visar sig att han är döv. Dottern Helena har all önskad musikalitet men hon är ju tyvärr flicka och får offra sin sångarkarriär för familjen. Albert tillbringar sina skolår på den nystartade Manillaskolan och lär sig teckenspråk. Han blir senare konstnär. Mellan syskonen finns en stor närhet trots att de under större delen av sina liv kom att leva långt från varandra.
Liksom de tidigare böckerna är detta en lysande roman. Agneta Pleijel förmår verkligen fånga tiden, 1800-talet och sätter in berättelsen som utspelar sig i Stockholm, Dusseldorf, Gästrikland och Uppsala  i ett levande sammanhang. Alldeles särskilt intressant är skildringen av skollivet för de döva barnen på Manillaskolan.
Jag rekommenderar alla att läsa hennes tre familjeberättelser!


Detta är min nya hög från biblioteket. Överst ligger Annelie Jordahls bok om Ellen Key Jag skulle vilja vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Ännu en berättelse med verklighetsgrund från 1800-talet. Men innan jag hugger in på den skall jag läsa nr 2 i högen Helena von Zweigbergks Sånt man bara säger, eftersom det är 7-dagarslån på den. Vilket besvärligt efternamn Helena Z har, hon måste vara jätteless på att bokstavera det....

Lite vid sidan om har jag läst en liten bok om vänskap. Bodil Sjöströms Vänskapskoden. Och har egentligen ingenting särskilt att yttra om den, den var för pratig, skulle ha passat som en serie i DN, på Insidan. Inte dålig  men gav inte så mycket heller.

4 kommentarer:

fale artut sa...

Under stundom försvinner det en handspunnen härva eller två, till nya stickäventyr. Bästa sättet är att berätta för mig vad som gillas av ögat, och om det inte är uppbokat här.... Lönspunnet finns.
Mail: sjovik.fredholm@telia.com

fale artut sa...

Tack för din kommentar, såklart!

Carina sa...

Du har något att hämta på min blogg.

doktoranden sa...

Tack för tipset om Pleijels böcker. Har faktiskt gett bort den första till min mamma men inte kommit mig för att läsa den själv. Men nu ska det bli av. :)