tisdag 23 november 2010

Augustvinnare

Två böcker som var nominerade till årets Augustpris har jag läst; båda vann! Inte helt oväntat. Efter att ha sett intervjun med Sigrid Combüchen i Babel reserverade jag genast hennes nyutkomna Spill med undertitel En damroman,  på biblioteket. Tänkte att det nog dröjer innan det blir min tur. Det gick fortare än väntat men bara 14 dagars lånetid. Suckade, hade alls inte tid att läsa den. Kunde ändå inte låta bli att öppna den och börja.... Slurp sa det, så fastnade jag i berättelsen om Hedda som växer upp i en stor familj i Lund på 30-talet, som tar studenten och egentligen vill fortsätta studera men också komma loss från familjen. Hon ger sig iväg till Stockholm till en sykurs och landar i äktenskap och hemmafruliv. Såsom brukligt var. Parallellt med Heddas liv som ung innehåller Spill en brevväxling mellan författaren och den åldrade Hedda i nutid. Hur kan man se på det liv som Hedda kom att leva med nutidaögon, var det förspillt är Sigrid Combüchens öppna fråga till läsaren. Läs den och fundera vidare, är min uppmaning till alla. Jag blev helt betagen av Spill, det är en mästerlig roman både innehållsmässigt och stilistiskt. En bok att ha i bokhyllan och läsa om. En värdig Augustpris-vinnare! *****

Yvonne Hirdman fick Augustpriset i fackboksklassen med Den röda grevinnan, berättelsen om hennes mammas liv i mellankrigstidens centraleuropa. Faktiskt ett ganska samtida liv som Heddas men väldigt annorlunda. Även Charlotte blir efterhand svensk hemmafru. Har återvänt och tänkt på och pratat om Den röda grevinnan oavbrutet med alla läsande vänner och bekanta, sen läsningen i april. Det är också en bok nödvändig att ha i bokhyllan och att läsa om! Självklar *****, i efterskott.

2 kommentarer:

doktoranden sa...

Hej!
Vilka bra boktips. Något att ge bort i julklapp kanske. :) Jag ska definitivt läsa båda.

Ha en trevlig första advent!

Boktokig Eva Boström sa...

Vad härligt att du har kvar Pippi-böckerna! Vi har några Pippi-böcker (kapitelböcker) i vår bokhylla. Både äldre och yngre.