måndag 1 november 2010

oktoberläsning

Kristina Ohlssons Tusenskönor är andra delen i en deckarserie med en grupp utredare i centrum. En präst och hans fru hittas döda i sitt hem. Det visar sig att de arbetat med illegala flyktingar. Fallet kopplas efterhand ihop med en bilolycka där en invandrare omkommit och ytterligare dödsfall dyker upp. Samtidigt blir en ung svensk flicka bestulen på pass och tillhörigheter i Thailand och upptäcker att någon håller på att radera ut hennes identitet. I utredningsgruppen är klimatet dåligt, ett par av poliserna tål inte varandra och stämningen är spänd. Eftersom ingenting av detta ges någon förklaring, antar jag att detta ingick i intrigen i den första boken, Askungarna. Tusenskönor är en spännande läsning i ett ganska lugnt tempo. Inte förrän i slutet när alla trådar skall knytas ihop, spricker historien och får ett dramatiskt, i mitt tycke, överdrivet avslut.
Betyg: ***

Zadie Smiths Om skönhet har stått på min läslista länge. Om skönhet är en både bitsk och humorisktisk skildring av  livet i en liten collegestad nära Boston. I centrum står en akademikerfamilj i kris. Pappan ligger i djup fejd med en kollega som blir gästföreläsare på samma college. Alla familjemedlemmar i de båda familjerna blir efterhand involverade i varandra. Berättelsen byter ofta perspektiv mellan familjemedlemmarna. Det vimlar av folk utan att för den skull bli rörigt. Zadie Smith kan verkligen både beskriva miljöer och mänskliga möten i olika sammanhang. Hon är mångordig men ändå inte svamlig.
Betyg: ****

Lars Lidéns Svävare är den första diktsamling jag läst på länge. Skulle nog inte ha uppmärksammat den om inte Lars dykt upp irl nu i höst. Hans dikter är underfundiga, trevande beskrivningar av olika känslotillstånd som grep tag i mig på ett svävande sätt. Det är mättade dikter som kräver läsning i långsam takt, högst en eller två dikter åt gången. Inser att jag försummat lyriken under lång tid.
Betyg: ****

Så till sist ännu en deckare; Frukta inte av Anne Holt. Båda norskorna Anne Holt och Karin Fossum tillhör mina absoluta deckarfavoriter, ibland har jag svårt att hålla isär deras böcker. Denna Anne Holt-bok är den senaste i hennes serie om kommissarien Yngvar Stubö och kriminologen Inger Johanne Vik. En kvinnlig biskop blir mördad i Bergen, en uteliggare och en flyktingpojke hittas döda i Oslo. Parets autistiska dotter blir inblandad i ytterligare ett mord. Som brukligt är i deckare visar det sig efterhand att morden har samband, det finns en koppling till homosexualitet och man finner ytterligare fall. Spännande läsning rakt igenom.
Betyg: *****

Inga kommentarer: