onsdag 12 oktober 2011

Den stulna romanen



Den stulna romanenI bokcirkeln som jag deltar i på biblioteket läser vi under hösten romaner från hela världen.  Efter  Japan och Murakami har vi förflyttat oss till Afrika till Kairo med hjälp av Nawal al-Sadawis Den stulna romanen. Boken gavs ut när Mubarak hade makten, redan 2008 kom den ut. Den skildrar ett förljuget och förtryckande samhälle där religiös fundamentalism styr och klassklyftorna är stora. Men framförallt är det kvinnor och barn som utsätts för en avskyvärd och förnedrande behandling. Huvudperson är en medelålders kvinna, Bodour, som lever ett miserabelt liv mitt i Kairos kulturelit. En skakande läsning, nästan outhärdlig emellanåt. Inte direkt lättillgänglig, boken är skriven som en mytisk saga  i mässande berättarstil. Personerna beskrivs som renodlade typer, emellanåt är det oklart om de är olika deljag i en och samma person eller symbol för en hel rörelse. Handlingen hoppar fram och tillbaka i tiden och mellan personerna. Vi blev alla skakade av boken. Den ger förklarande bakgrund till den pågående revolten. Vi  funderade en hel del kring i hur hög grad den utgår från en realistisk beskrivning av förhållandena i Egypten och hade lite delade meningar om det. Slutsats: en bra bok att läsa tillsammans och samtala kring. Hade jag läst på egen hand hade jag nog inte orkat igenom den. ***  

3 kommentarer:

Skarvtjärns Greta sa...

Tack. Skönt att läsa din recension och nu behöver jag inte läsa den

Anita Lindström sa...

Jag tror du gillande den bättre än vad jag gjorde. Se mina omdömen under www.tidlosa.blogspot.com

Carina sa...

När jag slutade med politik så bestämde jag mig för att gå med i en läsecirkel på biblioteket. Läsningen av handlingar i alla år har liksom förstört min läsglädje av skönlitt. Jag som läste alltid och överallt. Men så tog den där politiken överhand igen. Hua vilka problem man har. Hihihi