torsdag 11 februari 2010

Ellen Key

Annelie Jordahls Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) handlar om Ellen Key och Urban von Feilitzen som hon var olyckligt förälskad i under många år. Den bygger bl a på brev som finns bevarade, men är ingen biografi utan skriven i romanform. Lite trögt tyckte jag först det var att komma in i den men efterhand växte personerna fram. Urban von Z klarade inte att lämna sin familj och börja om på nytt med Ellen som sörjer sin kärlek djupt. Hon därefter skrev sitt mest kända verk Barnets århundrade och fick ett internationellt genombrott, hon blev bl a Sveriges mest kända pedagog. Då var hon drygt 50 år.
Utöver kärleksåren med Urban von Z, får man i Annelie Jordahls berättelse möta henne när hon efter kringflackande år i Europa efter 60 har flyttat in på Strand vid Vättern. En mycket viktig person blir hushållerskan, väninnan och "extradottern" Malin som hon lever tillsammans med på Strand fram till sin död.
Vilken fantastisk kvinna  Ellen Key verkar ha var, driftig, modern, stark och envis. Radikal och skönhetsälskande, ett centrum i tidens kulturliv i ständig kontakt både genom besök och brevledes med såväl kulturelit som vanliga arbetarkvinnor.  Hon brann för att sprida bildning och skönhet särskilt för unga kvinnor och för barn. Än mer imponerad blir jag efter att ha varit på biblioteket och lånat Ingela Bendts Ett hem för själen. En reportage och fotobok om Ellen Key och hennes Strand som Annelie Jordahl hänvisar till som en av sina källor.
Hit måste jag åka! Har inte varit i de trakterna i Östergötland. Plockar fram kartboken och fantiserar. Kanske skulle man kunna åka dit och bo några nätter på vandrarhem tillsammans med några andra intresserade kvinnor... Är någon intresserad?? Jag rekommenderar både Annelie Jordahls och Ingela Bendts böcker. Nästa steg för mig är att läsa några av Ellen Keys egna verk.

2 kommentarer:

Ida Olsson sa...

Spännande den ska jag läsa! läste nyss en bra bok om en annan feminist som var lite av en lärljunge till Ellen Key. Kärlek till Frank heter boken och handlar om Mamah Cheneys kärlekshistoria med arkitekten Frank Lloyd Wright, Riktigt bra bok tycker jag!
Hittade din blogg via Stickfrossa, jag har precis börjat sticka så jag är ute på nätet och inspirerar mig.
Ha en fin OS-kväll :-)

Unknown sa...

Ellen Key, en förebild för mig. Hon var en stor förespråkare för folkbildningen! Folkhögskolan ligger ju varmt om hjärtat för mig, så även för henne!
jag åker gärna på nån tur till hennes gamla trakter. Jag är ju dessutom uppvuxen vid Vättern!