lördag 6 februari 2010

Bättre

Fortfarande utpumpad, men det känns mycket bättre. Håller som bäst på och förbereder mig inför Ravelympics. Har bläddrat och funderat över vantmönster i massor. Både i bok och urklippssamlingen och på nätet. Sen kunde jag inte låta bli att beställa en helt oemotståndlig ny vantbok och samtidigt en ny koftbok.



Ett par vantar ur Mostly Mittens skall det absolut bli. Men det blir inte lätt att välja bland alla dessa läckerheter. Alla mönstren i boken kommer från norra Ryssland, en region som heter Komi. På startsträckan planerar jag att sticka White Witch Mittens ett mönster från Knitting Daily från 2008. Har alldeles nyss för första gången aktiverat min notebok i Ravelry och lagt in vantarna som project. Har alltså tänkt delta i eventen Mitten Moguls och Nordic Colorwork Team Sweden i Ravelympics.
Alla nya procedurer med datorn tar sin lilla tid att hitta rätt i. Men jag blir rätt nöjd med mig själv när jag lyckas på egen hand.

Har plockat fram en gammal ufo-vante för att förbereda OS-stickningen men satte istället för att återuppta den igång med projekt tvåändsstickade vantar. Har tänkt göra det ända sen Fäbodstickningen i somras då Dödergök lärde ut grundtekniken och jag till min stora förvåning fattade och fick till ett par muddar. Hela hösten har jag lånat (och lånat om flera gånger) Birgitta Dandanells fina bok om tvåändsstickning från biblioteket och beundrat vantarna där. Nu plötsligt kom den där lusten att sätta igång.


Detta blev stickat igår kväll framför TV:n. Ska bli Mariannes vante Ida som fanns med i mönsterhäftet från Fäboddagarna. Även detta är ju en OS-uppladdning.

2 kommentarer:

Eva S sa...

Ska bli kul att följa dina vantar. Jag har precis börjat försöka mig på tvåändsstickning.

Carina sa...

De där böckerna ser jättespännande ut. Du går gärna ta med dom till Grötö så man får se dom. Om det inte blir för tungt i packningen. Jag har en lista på alla mina stickböcker på min blogg. Är det något du inte sett där?