lördag 20 februari 2010

Inte bara OS

Jag har aldrig tidigare tittat på så många OS-sändningar som nu. En hel del av tävlingarna är spännande, nästan för spännande man måste nästan gå ut eller åtminstone titta stint ner på stickningen, som när Anja Pärsson åker. Men allt pladder av kommentatorer och repriskörningar blir jag less av. Hade absolut inte suttit framför TV:en varje dag (obs inte nätter) om det inte vore för Ravelympics stickutmaning och det trista faktum att jag fortfarande är sjuk.
Nåja, ska inte klaga, det är trevligt att sticka. Igår blev första vanten av par nr 2 färdig. Väldigt kul stickning, snygg tumkil, men jag blev inte helt nöjd med passformen. Eftersom det är halvtid i mitt deltagande har jag haft lite vantpaus under dagen och istället virkat svenska lagets OS-mössa. Snabbt gick det med Eskimå och virknål nr 9. Har aldrig virkat så grovt tidigare. Får se om någon av barnbarnen vill ha mössan.
Har just satt igång med den andra ryska vanten och skall fortsätta till herrarnas längdåkning om en stund.

Men bara OS blir det inte, det blir en del läst också och en del Sudokon och korsord lösta.
Och ljudboksstickande. Denna vecka till Kerstin Ekmans Mordets praktik. Kerstin Ekman knyter an till Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. Huvudpersonen i boken är läkare verksam i början av det förra seklet i Stockholm liksom doktor Glas. I berättelsens början låter hon sin huvudperson stöta ihop med Hjalmar Söderberg. Utifrån detta möte tror sig den unge läkaren att han blivit förebild för skapandet av doktor Glas och det får ödesdigra konsekvenser för hela hans liv. Liksom denne utför Kerstin Ekmans läkare mord i skydd av sin läkarroll. Det är en mycket spännande och skickligt skriven berättelse som levandegör sin tid.

Senast läst deckare är Mörkrets alla färger av Peter Robinson. Ännu en berättelse om kommissarierna Banks och Cabbot som verkar i Yorkshire. Denna gång blir de genom två dödsfall inblandade i ett fall med anknytning till underättelsetjänsten. Spännande och välskriven. Jag gillar särskilt de engelska miljöskildringarna i Robinsons böcker, även hans huvudpersoner.

Inga kommentarer: