tisdag 26 januari 2010

Stilla dagar

Det blev halsfluss av förkylningen. Masade mig iväg till vårdcentralen och fick det konstaterat. Kom hem med pencillin och astmamedicin. Inser att det inte är läge att vare sig börja träna eller åka skidor.


Högen av låneböcker krymper. Idag har jag gjort nya beställningar. Det är verkligen bekvämt att kunna sitta hemma vid datorn och slå i bibliotekets bokkatalog. Minns de gamla kortkatalogerna på biblioteket och böckernas kort som plockades ur och i vid lånandet = Jobbade en hel del extra på biblioteket i Trollhättan under skolåren.

Katerina Janouchs Systerskap är andra delen i en serie om barnmorskan Cecilia. En småpratig vardaglig skildring av familjeliv i kombination med yrkesliv. Om vardagsbestyr och mammarollen kombinerat med större kriser. I förra boken dök en okänd son med missbruksproblem upp (hennes mans), här har mannen varit otrogen och skilsmässoprocessen drar igång. Katerina Janouch skriver lättläst men i en väl pratig stil för min smak. Bäst tycker jag om de avsnitt där Cecilias arbete på förlossningen skildras.

Ann Rosmans Fyrmästarens dotter är ännu en i raden av svenska deckare knutna till en geografisk trakt. Första delen av ännu en serie av ännu en kvinna med foto i helfigur på omslagets baksida där boken presenteras på följande sätt:
"Ann Rosmans debutbok i den bohusländska skärgårdens suggestiva vattenlandskap. Mot nattsvart ondska och vinningslystnad står kärlek som inte ens döden kan besegra."
Vid sidan av deckarintrigen är boken i långa stycken skriven som en turistbrochyr om Marstrand med omnejd.

Matthandlare Olssons död är sjunde delen i Karin Wahlbergs serie om kriminalkommissarie Claes Claesson och hans fru Veronika som är överläkare i Oskarshamn. I likhet med de båda andra skildras här ett nutida svenskt lokalsamhälle, familjeliv blandat med yrkesvardag i serie-upplägg. Men med skillnad att här görs det med finess. Karin Wahlberg beskriver och levandegör både Oskarshamnstrakten och Istanbul där en stor del av boken också utspelar sig. Människorna har blandade bakgrunder och är flerdimensionella. Hennes deckarintrig är fyndig och boken blir spännande. Med andra ord en höjdare i den svenska deckarvärlden vid sidan av Kjell Eriksson.

Ellen Boardys Allt som återstår utspelas också i Bohuslän, på en gård på norra Orust för ca 100 år sedan. Det är en stilla, innerlig skildring av Emma som blir ensam kvar på gården med sin pappa när syskonen flyttar ut, tre av dem utvandrar till Amerika. Emma gifter sig med drängen Emil och får många barn. Livet är slitsamt, inte mycket händer utan man har fullt upp med vardagens göromål. Det är en vacker och vemodig berättelse som kräver en lite långsammare läsning. Efteråt har jag tänkt mycket på Emmas livsöde. En beundransvärd bok av Elin Boardy som enl omslaget är född -79.

2 kommentarer:

teresa sa...

Intressanta recensioner (hur stavas det??). Boken av Boardy vill jag gärna läsa efter att läst vad du skriver. Tack.

Carina sa...

Skäms när jag läser din blogg ibland för jag hinner aldrig läsa tycker jag. Förr läste jag alltid och överallt. Hade säkert 3-4 böcker på gång samtidigt för det mesta. Har tappat bort ron med att läsa.

Hua halsfluss kan inte vara kul. Säger jag som aldrig någonsin haft det.