söndag 28 augusti 2011

Sommarens sista dagar

Hej och hå, vad tiden går! Alla höstens aktiviteter är snart i full gång och sommaren bara ett minne. Utebadet är som tur är öppet ett par veckor till så badsäsongen är inte över än. Båda körerna jag är med i har haft upptakt med surströmming utomhus i sensommarsol. Bokcirkeln och spelgruppen har dragit igång. Kalendern börjar fyllas med aktiviteter. Jag försöker hitta ny struktur i min vardagstillvaro.
I helgen har det varit disigt, varmt och fuktigt ute, duggregn fast det egentligen inte regnat och dimmigt. Inte förrän framåt har solen brutit igenom. Igår kväll bröt ett magnifikt åskväder ut och i eftermiddags blåste det stormvindar. Det är märkligt detta med väder, det känns som det blir allt mer oberäkneligt, som att prognoserna stämmer sämre nuförtiden. Kanske beror det på att vi har högre krav på att allt skall följa ordningar och rutiner och att upplevelser och planerade aktiviteter skall bli maximalt lyckade?? Åtminstone jag är iaf mycket påverkad av vilket väder det är trots att det jag gör oftast inte är väderberoende.

Äntligen är den vita sommarkoftan Christina klar, är mycket nöjd, synd bara att den inte hann bli klar tidigare i sommar. Men det kommer ju fler somrar... Har letat efter passande vita knappar under veckan utan att lyckas. De jag hittade i affärerna tonade i gult, kanhända har en av vännerna knappar knappar som passar i sina gömmor.



Koftan är stickad i cotton glace från Rowan. En omväxlande och rolig stickning. Ett garn som jag verkligen gillar att sticka i, att det tog sån tid beror mest på färgen, vit stickning passar inte att släpa runt på. En liten linslus fanns med vid dokumentationen:


Även lintröjan är klar sen en månad tillbaka och har blivit välanvänd. Både garn och mönster kommer från Yll&Tyll. Lite tråkig stickning, för många varv slätstickning när ingenting hände på bålen. På ärmarna la jag till ett litet mönster som gjorde dem roligare.


 
Idag blev också augusti-ufo:t Lilla Koftan i Paris (dropsgarn) helt färdig, jag fäste trådar och sydde i knappar. Högen av ufo:n i stickkorgen minskar!


Inga kommentarer: