måndag 19 april 2010

Senast stickat

Det har blivit en hel del färdigstickat sen alla vantar under OS. Det är bara jag som glömt att redovisa  i bloggen liksom i Ravelry.

Tre schalar har jag stickat:



Citron i Malabrigo Lace skogsgrön med en avmaskningskant i grön Drops Delight. Den var tänkt till 60 års present till vännen Kristina men jag blev inte helt nöjd. Tyckte den blev för liten att jag gjorde den större. Försökte blocka ut den, men då försvann bubbelvarven.
Kristina fick istället Ishbel som jag stickade samtidigt i nämna Drops Delight.


Mycket trevlig schal-stickning! Jag satte genast igång med ytterligare en likadan till nästkommande 60-åring i bekantskapskretsen.


Även denna är stickad i Drops Delight.
Appropå schalar, på hemvägen från Grötö, övernattade jag hos en vän i Göteborg. Där i hennes hall låg min Zetor som jag saknat sen i höstas och väntade. =)


Även den är stickad i Malabrigo och är mjuk och go. Tyvärr filtar den ihop sig lite väl mycket. Har prövat med omblockning här också men den drar snabbt ihop sig igen. Nåväl, skön är den ändå.

En underbar härva Jitterburg i en blågrön nyans som får mig knäsvag har fått ligga till sig i skåpet sen i fjol tillsammans med ett mössmönster beställt på nätet.
Nu har de tillsammans blivit en vårbasker:



Porom heter den. Trevligt lättstickad passande blåsiga höst och vårdagar. Irl är det gröna inslaget i garnet mer framträdande.

I stickkorgen har det länge legat en färdigstickad halvvante från Stickameras pulsklubb, Susies Reading Mitts. Mycket snabbstickad och helt i min smak. Det var bara det att garnet definitivt inte skulle räcka till vante nr 2. Dålig beräkning mao. Eftersom halvvantar är perfekta i april funderade jag lite djupare i vad garnet ursprungligen kunnat använts till. Helt säkert sockar eftersom det var sockgarn. En idé dök upp och jag tog med vante och resterande garn till Cinas garn för en sökning. Idén stämde, Regia Silk var det!


Hos Cina passade jag på att köpa ytterligare ett nystan i ett nytt Regiasockgarn, Cotton Flower Color som har 34% bomull (tills med ull och polyamid). Det finns i pastellfärger. Tidigare har jag köpt blått och turkost, nu blev det beige. Startade igår årets första sockstickning (bortsett från ett babysocks-ufo) i det nya beige garnet;


Falling Tears heter detta mönster, det finns att hämta i Sockklubben hos Sticka Mera, det är det senaste mönstret där. Jag stickar med magic loop för första gången.

2 kommentarer:

teresa sa...

Flitens lampa lyser. Vilka vackra saker o Ishbel är verkligen ett användbart mönster. Men hur får du "tapparna" på kanten så fint spetsiga? Gör du extra maskor vid avmaskningen?

Anonym sa...

den grå sjalen var fantastiskt vacker. kan man få beställa en sådan. Undrar vilken färg jag skulle vilja ha...
Mia