söndag 9 januari 2011

Årets första utlästa

Kvällen före julafton pratade vi böcker Erik och jag. Jag klagade över alla dåliga svenska deckare jag läst under året och räknade upp några deckarförfattare som ändå i mitt tycke är bra. Bland dessa Leif GW Persson vars senaste deckare jag inte läst än.
Nu har jag det! Det visade sig att en av julklapparna från Erik innehöll just Den döende detektiven. Två pensionerade kriminalare kända från hans tidigare deckare tar sig an ett preskriberat sexuellt mord på en flicka. Precis lika spännande, underhållande och välskriven historia som hans tidigare deckare varit. Betyg ****

Du är bland bokvänner är en sammanställning av blogginlägg i bokform från Bokcirklar.se. Varje månad bjuds två författare varav en debutant in som gästbloggare. Har ingår inlägg från dessa under 2007-2010, med finns också en del blogginlägg från vanliga bokbloggare som skriver via bokcirklar.se. Flertalet författare som ingår är unga, många tidigare okända för mig. En hel del lästips gav boken. Bestämde mig för att mer regelbundet gå in på bokcirklar.se framöver. Har tidigare tänkt bli aktiv där men sen skippat det, tycker det är krångligt att lägga in egen läsning där. Betyg ***

1 kommentar:

teresa sa...

Det låter härligt att läsa om din skidåkning även om den senaste turen verkar ha misslyckats (vet du förresten om "vallningsfria" skidor blir "dåliga" av att stå orörda i 4 år? Testade mina i helgen men det blev fullt med snökockor under...)
Kul att se din uppräkning av bäst lästa böcker också.
Läsa är ju något härlig man kan sysselsätta sig med när det är för kallt för skidåkning. Lycka till nästa tur!