onsdag 14 mars 2012

Inte utlästa böcker

Mitt läsande hoppar lite hit och dit. Till en del styrs det av valet i bokcirklarna men också av boktips från andra, recentioner i tidningar och bloggar jämte egna listor.  Men ofta är det tillfälligheter, jag lånar en hel del från hyllan för sju dagarslån och bordet för nyinkomna böcker på biblioteket. Sen finns det alltid högvis med böcker hemma att läsa. Trots alla listor och boktravar är det alltid inspirerande att få nya förslag. Allt som följer med hem blir förstås inte utläst. Följande böcker har jag påbörjat men släppt hittills iår:
Roten till det onda av Peter Robinson. Det är den senaste som kommit på svenska av hans deckare. Blev riktigt irriterad när jag upptäckte att det är en tidigare del i serien som blivit översatt i efterhand.
Timmarna av Michael Cunningham, som jag länge tänkt läsa. Tappade lusten efter ett tag, tyckte dels att han låg för nära Virginia Woolfs egen stil och dels att det räckte med filmen.
Den skakande kvinnan av Siri Hustvedt, som handlar om hur hon efter sin fars död börjar skaka, vilket hon inte får någon medicinsk förklaring till. Istället grottar hon ner sig i psykiatri och neurologi för att själv finna samband. Alldeles för teoretisk och samtidigt inkrökt för min smak.

Sen finns det tolv utlästa böcker att skriva om sen förra uppdateringen här...


1 kommentar:

Nina sa...

Hej Maria mitt i stickande och läsande! Vad du är duktig att sticka! Önskar att jag hade tålamod och talang för det. De där färgglada vantarna skulle jag vilja ha!!! Och böcker - de är gryddan och musten i livet!

Ha det så bra!