söndag 4 mars 2012

Vasaloppssöndag

Som vanligt denna första söndag i mars klev jag upp och satte mig framför TV:n för att se utsändningen från Vasaloppet. Först starten, myllret på läggdan utanför Sälen sen rapporterna från spåret från alla de kända orterna längs vägen, Mångsbodarna, Evertsberg, Hökberg. Blandningen av inslag från elitåkarnas strid och framför allt motionsåkarna i alla åldrar. Det är helt otroligt att så många människor utsätter sig för denna intensivsatsning som det innebär att  åka över 9 mil skidor. Jag är imponerad, tjejvasan skulle jag nog klara med lite mer regelbunden skidåkning än det blivit denna vinter, men absolut inte ett riktigt Vasalopp! Tänker som alltid på min far denna söndag. Under en lång rad år, drygt tio från mitten av 60-talet och framåt åkte han Vasaloppet varje år. Jag minns hur intensivt han tränade och hur irriterad han blev när det var ont om snö som det emellanåt är i västsverige. Det blev en hel del turer till Dalsland där snötillgången var säkrare. I sovrummet hängde alla diplom från loppen. I mitt sovrum står detta foto som minne av far:

Utöver Vasaloppet och kyrkobesök har dagen också rymt ett författarbesök av Kristina Sandberg och Mats Kempe i Kulturmagasinet. Båda har jag läst men inte haft klart för mig att de är ett par. Kristina berättade om sin senaste bok Att föda ett barn, om bokens tillkomsthistoria, hur skrivandet blev ett sätt att hålla fast minnen och hur hon arbetat med att gestalta den vardagliga tillvaron  för den unga nygifta Maj som är gravid i slutet av 30-talet. Hon är kvinnan som inte bryter sig ut utan anpassar sig och blir kvar i köket. Mitt i det vanliga i vardagen där Maj är upptagen av städning och kakbak och att passa in i det nya sammanhang hon hamnat i uppstår stor dramatik. Jag tycker mycket om boken och såg till att köpa ett eget ex av den nu. Ser också fram emot att del två Att sörja för de sina kommer till hösten. Där kommer vi att få följa Maj fram till början av 50-talet.
Mats presenterade sitt skrivande på helt motsatt sätt jämfört med sin fru i form av ett bokprat som den bibliotekarie han också är vid sidan av författarskapet. Han berättade bl a om hur han påverkats av Virginia Woolfs sätt att skriva expanderande utifrån en dag, hur han skrivit novellerna i sin senaste bok Nattlampan tänd och dörren på glänt i anknytning till texter av Yoko Ono och hur fascinerad han är av att koppla samman texter och bilder. Jätteintressant, fick en hel rad läsförslag. Dessutom fick alla vi åhörare ett ex av hans bok Tiden angrips först, resten är oviss väntan! Helt överväldigande, det är första gången jag har varit med om att få en bok vid ett författarbesök. Tack Mats! Väldigt vacker är den också, eller hur? Just det, åter ett omslag av Lotta Kuhlborn. Jag lägger den i min växande hög av kommande läsning.

  Tiden angrips först, resten är oviss väntan

Inga kommentarer: