fredag 23 mars 2012

Grattis Barbro!


En av mina absoluta favoritförfattare har  i veckan fyllt 75 år. Grattis Barbro Lindgren! Åsa Beckman kallar henne en gudabenådad följeslagare i sin fina krönika om henne i DN igår. Följeslagare är enligt henne de författare som man kan läsa genom hela livet. Jag håller med när det gäller Barbro Lindgren. Henne släpper man inte ur sikte. Jag upptäckte hennes böcker som ung fritidspedagog på 70-talet och läste Jättehemligt, Världshemligt och böckerna om Loranga, Masarin och Dartanjang för alla barngrupper fram till sent 80-tal (när jag lämnade fritidshemsvärlden). Jättehemligt, hennes dagboksberättelse om den 10-åriga Barbro gick hem hos alla barn. Loranga-böckerna passade inte på samma sätt för alla, det kändes som att hitta själsfränder bland barnen emellanåt när de föll för Loranga-världen. Senare har hennes underbara dikter många så följsamt tonsatta av Georg Riedel betytt mycket. Läs Gröngölingen är på väg - dikter för barn och andra eller Vi leker att du är en humla och lyssna på cd-skivorna Nu sjunger näktergalen och Lilla ungen min.
Böckerna om Max och den vilda babyn har senare ingått i läsningen för barn och barnbarn och i förskolevärlden. Sen kom de fantastiskt roliga böckerna om VLMF (Vems Lilla Mössa Flyger eller Vad Lever Man För) mm mm mm. Barbro Lindgren har varit otroligt produktiv som författare. Jag hittade nyss flera för mig okända böcker skrivna de senaste åren. Roligt att se fram emot!
Förra veckan visades en fin film på SVT som Aziza Dhaouadis, hennes svärdotter gjort, den finns på svtplay. Jag håller med Åsa Beckman "Livet hade varit fattigare utan Barbro Lindgren".