onsdag 21 mars 2012

Mera läsning i jan-feb

Det är bara att inse, jag läser i en helt annan takt än jag klarar av att blogga om det jag läser. Till en del beror det på (ett försvar) att den trådlösa uppkopplingen av min laptop fortfarande inte fungerar hemma, jag skulle antagligen skriva mer om datorn var flyttbar utan bökande med sladdar (önsketänkande).... Det skulle förstås gå att blogga från iphonen, men det har jag inte prövat än.

Här kommer iaf en sammanställning av resterande läsning från januari och februari:
Emma & Uno av Märta Tikkanen var årets första bok i läsecirkeln på biblioteket. Märta Tikkanen berättar här om sina morföräldrars liv i början av förra seklet. Mycket intressant och upprörande läsning som kan sammanfattas med "jävla karl"! Tyvärr hade jag influensa den veckan boken skulle diskuteras och missade träffen. Har därför föreslagit den som läsning i min andra bokcirkel. Vi ska prata om den efter påsk. ****





Jag fortsatte med Två med undertiteln scener ur ett konstnärsäktenskap, Märta Tikkanens bok om sitt och Henrik Tikkanens stormiga äktenskap, som är en öppenhjärtlig skildring av ett långt slitsamt samliv. Man blir trött bara av att läsa om hennes beskrivningar av sin stressade tillvaro och allmänt irriterad på makens beteenden och platstagande alldeles oavsett vilken fantastisk tecknare och författare han var. Lite svårt är det att förstå hur hon stod ut (vilket hon egentligen inte gjorde heller, men han blev sjuk när hon väl bestämt sig och hon klarade inte att lämna honom). ****





En kärleksförklaring av Ida Linde handlar om en mamma som är matematiker och hennes båda döttrar Silje och Sontag. Mamman Eleonore blir passionerat förälskad i en äldre matematiker och flyttar till Paris med döttrarna. När matematikern överger henne flyttar hon med sina barn tillbaka till Sverige och de bosätter sig i ett nedlagt stationshus. Jag upplevde boken som konstig och svårbegriplig, men språket var vackert! **



Mera kärlek: Den kärleken av Tove Leffler som handlar om Ann-Charlotte Lefflers liv. Hon var dramatiker och prosaist samtida med Strindberg, mycket läst och känd då men senare totalt marginaliserad. Ann-Charlotte Leffler hade en radikal syn på kvinnor och samliv och blev mer eller mindre tvingad till att resa utomlands. Tove Leffler skildrar hennes resor och hennes för den tiden skandalösa kärleksrelation med en mycket yngre italiensk matematiker som kom från en rik katolsk släkt. Mycket intressant och spännande, men boken är väl krångligt skriven med hopp mellan dåtid och nutid och olika berättarperspektiv som inte är helt lätt att följa med i. Och jo, författaren är en sentida släkting till Ann-Charlotte Leffler. ***


Även  Frida Steenhof var radikal dramatiker och samhällsdebattör kring det förra sekelskiftet, lite yngre än Ann-Charlotte Leffler men lika åsidosatt i litteraturhistorien. Fram till nu. Kärlekens rival är ett dramatiskt verk som hon skrev 1912. Det handlar bla om kärleken mellan två kvinnor, en äldre och en yngre, ett tabubelagt ämne i samtiden. Pjäsen blev spelad i många städer men inte i Stockholm. På Teater Västernorrland presenterades pjäsen genom en läsning av akt 2 och 3 en kväll i februari där också Christina Carlsson Wetterberg som skrivit en fin biografi om Frida Steenhof medverkade (...bara ett öfverskott av lif). Jag läste i efterhand även akt 1. Förvånansvärt modernt och aktuellt innehåll! Hoppas verkligen att hon åter blir spelad. ****

I bokcirkeln Lästanterna inledde vi året med att för första gången läsa lyrik. Naturligtvis blev det Tomas Tranströmer. Det blev en mycket trevlig kväll där vi läste våra favoritdikter för varandra. Vi hittade alla dikter som vi berördes av, naturligtvis. Det är svårt att inte bli berörd när man läser Tranströmer. Några dikter som flera av oss valt ur: "Namnet" ur samlingen Mörkerseende, "Från mars -79" och "Minnena ser mig" ur Det vilda torget och "Romanska bågar" och "Madrigal" ur För levande och döda. Jag läste då, detta var i januari, parallellt Tomas Tranströmer - ett diktarporträtt av litteraturprofessorn Staffan Bergsten.


Final för mitt läsande i februari blev det med Kerstin Ekmans fantastiska Grande final i skojarbranchen, en både skarp och inte minst rolig drift med tidens populära autofiktion! :) och *****


Inga kommentarer: