onsdag 13 augusti 2008

OS-stickning och babykläder





Samma dag som OS startade bestämde jag mig för att delta i Sticka meras OS-stickning. Någon idrottsfantast är jag inte men simning och friidrott går an liksom damfotbollen. OS-invigningar är alltid kul att se på. Min OS-stickning är en kofta stickad på tvären i ett gammalt mönster. En favoritmodell som jag stickat många tröjor i.



En del andra stickprojekt har blivit klara:






Kofta och sockar till Einar som nu är 15 dagar gammal. Sockarna är för stora än men koftan passar. Koftan är stickad efter en modell i ett stycke från 40-50talet, det enda babyplagg som jag haft, som finns sparat. Har använt Rowans cotton glace, ett trevligt garn att sticka i.

Här är Einar i koftan och en mössa som hans mamma stickat:






Sockarna, som är lite för stora än, är stickade i Lorna Lace efter ett mönster från KnittyDaily.

Till Ville drygt 1 år, Malins pojke och Birgittas barnbarn är denna bomullskofta:





Malin var bästis med min dotter i förskoleåldern och Birgitta är en vän som fortfarande finns kvar. Villes kofta är stickad i bomullsgarn 8/4 från Järbo utifrån modellen Devan från Knitty. Det har varit en ungefärlig anpassning, varken garn, sticknr eller stickfasthet stämmer, så jag är lite osäker på koftans passform.

1 kommentar:

Mrs Petersson sa...

Härligt med babyfrossa! Håller på att skänka bort babysaker och röja, men jag vet inte om jag klarar att ge bort det jag stickat till mina barn, det är liksom lite speciellt.