söndag 27 april 2008

Ny dator!

Istället för det sega, bamsiga, gamla tröskverket har jag införskaffat en tunn, snabb och lättmanövrerad laptop. Äntligen blev det av. Riktigt hemma i det nya Vista är jag inte än men roligt är det att sitta här och manövrera runt. Enkelt var det också att få igång datorn och koppla in internet och skrivare. Förvånansvärt billig var den också!
Denna söndag startade härligt med frukost på Knaust (gammalt ärorikt hotell i Sundsvall) tillsammans med min dotter. Detta var en födelsedagspresent från henne från förra året som vi realiserade i 11:e timmen el månaden (fyller snart år iår igen). Frukostar är det bästa jag vet och detta var det bästa av det bästa. Det mesta av frukost-innehåll också. Det enda jag saknade var bananer och grapefrukt. Men som tur var fanns grapefrukt-juice. Tack för denna underbara start på dagen, Åsa!
Efteråt gick jag till kyrkan på högmässa, som jag gör de flesta söndagarna. Det är också alltid trevligt. Och sen hem till dagstidningsläsning och stickning. Jag håller på med lite olika småstickningar just nu, typ babymössa och olika muddar.
Mycket tid, under veckan som gått, har Anna Karenina av Lev Tolstoj tagit. Den är så stor och tjock, (890 sidor) att den är för tung att läsa i sängen. Egentligen borde den vara utläst imorgon då sista delen av bokcirkeln i P1 (i programmet Biblioteket) sänds. Men 300 sidor hinner jag inte till dess. Ska lyssna på alla programmen en gång till på nätet sen, när jag är klar. Anna Karenina är en fantastisk, bred skildring av ryskt överklassliv på 1870-talet. Samtidigt är det en klassisk tragisk kärleksskildring. Jag läste Anna Karenina första gången som tonåring, tillsammans med en hel rad andra ryska klassiker och minns att jag uppskattade den då också. Väldigt mycket har jag glömt visar det sig vid denna omläsning, annat begrep jag nog inte riktigt då.
Vid sidan av Anna Karenina har jag läst en välskriven klimatthriller; Kyoto och fjärilarna av Lennart Ramberg som enl baksidestexten är docent i teknisk fysik. Det märks i boken. Det mesta gick att begripa av klimatforskningen han beskriver. Mycket spännande var boken också. Den utspelas mestadels på Svalbard och i norra Ishavet och nordliga Ryssland.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha "tröskverket" var en passande beskrivning på din gamla dator tycker jag.

doktoranden sa...

Åh, Anna Karenina! Ja, den var otroligt intressant och välskriven. Tänk att sådan klassisk litteratur säger så mycket till oss idag.