lördag 3 maj 2008

Sköna maj

Äntligen maj och idag skiner solen igen.
Valborgsmässoafton firades som vanligt med knytkalasfest hos vänner. Det är alltid lika överraskande att det funkar med knytkalas. Det blev som tidigare ett dignande bord med fisksoppa, lax i olika former, pajer, sallader, bröd och ost och goda efterrätter. Mums! Vi sjöng vårsånger och hade en egen liten trädgårdsbrasa som tändes i rätt tid, när det var mörkt ute. De allmänna brasorna tänds nästan alltid för tidigt på kvällen, när det ännu är ljust och då missar man stämningen.
Första maj bröt jag mot traditionen och stannade hemma från demonstrationen. Inte för att jag tröttnat på att gå i demonstrationståg och skrika slagord. Det förblir viktigt. Utan pga foten. Det går bra att stödja försiktigt på den och gå med kryckor, men inte så långa sträckor.
Jag håller som bäst på att bekanta mig med den nya datorn och fått hjälp av Erik (min son) som är hemma på besök över helgen.
Har letat, men ännu inte hittat installations-cd:n för min kamera och fixar inte att lägga in bilder direkt på datorn, så det blir bildlöst idag.

På stickningsfronten har jag hållit på med diverse småplock; muddar till en kompis, påskmönstrade muddar i Pulsklubben i två varianter, en babymössa, påsksockarna i Sockklubben och en bit spetskant till linlinnet. Har också dragit ut de nya mönstren för maj för både Pulsklubben och Sockklubben men inte bestämt mig än för om jag skall sticka dem.
Under resten av dagen skall jag vara barnvakt, gillar inte det ordet, jag skall vara tillsammans med Olle och Nisse, mina barnbarn medan deras föräldrar åker på bröllop. Det är väldigt trevligt att ha barn och barnbarn i samma stad och kunna umgås mer regelbundet. Tidigare har de bott först i Stockholm och sen i Umeå.

Inga kommentarer: