tisdag 13 maj 2008

Älskad, saknad

Älskad, saknad är en amerikansk kvinnoroman skriven av Joyce Carol Oates. Jag blev nyfiken på den genom Mias blogg Sagt och gjort... . Boken handlar om Nikkis mamma Gwen, som dör en våldsam död. När Nikki, som är drygt 30 sörjer och städar ur sitt barndomshem, möter hon sin mamma i nya sammanhang. Gwen har i hela sitt vuxna liv varit hemmafru i en amerikansk småstad. När döttrarna flyttat har hon ägnat sig åt umgänge med gamla vänninor och välgörenhet. Hon är en känd person i staden. Genom dotterns beskrivning framstår hon som en äldre kvinna, ändå är hon bara 56 när hon dör. Jämnårig med mig. Det känns lite förvånande och väcker tankar kring hur olika kvinnoliv kan se ut, beroende på om man har ett yrkesliv eller inte. Naturligtvis är det mycket annat som spelar in också. Jag funderade också en del på relationen till min egen mor, som inte lever längre. Det är mycket jag inte vet om hennes liv. Boken var lite trög och pratig i början, men tog sig efterhand. I slutet kunde jag inte lägga den ifrån mig.

1 kommentar:

Emmas dagar sa...

Kikade på dina snygga Påsk-Perdita och läste att du spelar folkmusik på fiol! Kul! Det gör jag med:-)