torsdag 24 januari 2008

Tysk deckare och norsk fortsättning


Här är mina för stora Rainbow-sockar. Igår påbörjade jag ett par paradoxical mittens efter att ha inköpt mönster och stickor 2.25 från Maria på Garnkorgen. Trodde jag hade restgarner och köpte inget nytt garn till vantarna. Men typiskt nog passade inte färgerna ihop för mönstret, så det blev ett litet besök hos Lotta och Patrik på Ester Nilssons eft., vår trevliga garnaffär i Sundsvall. Vi pratade lite om vårt TV-framträdande i tisdags (på Eftersnack på lokala TV2). Det var kul, fast lite töntigt upplägg; ingången var att GarnkorgsMaria och en Katti, en tjej från Åre skulle ha en stickningstävling under programmets gång. Carina, från Mittmaskan och Lotta blev intervjuade. Vi andra satt och stickade i café-miljö i studion. Åre-tjejen vann tävlingen, vilket inte var så konstigt eftersom det stickade var hennes Åremössa, som hon stickat massor av.
38 m på st 10, 1r 1a stickas av ett nystan Milano så långt garnet räcker, maska av, sy ihop och dra ihop toppen = Kattis jättepopulära mössa.
Det är roligt om stickandet lockade någon att pröva och kanske komma igång att sticka. Men tävlande.... varför?
Bra var den stickreklam som Carina och Lotta gjorde i intervjun.
I skogens tystnad av Gisa Klönne är en kriminalroman som utspelar sig i skogen i ett skogsområde nära Köln och Bonn. Två kvinnor är huvudpersoner, den ena är polis och den andra en ung jägmästare. En död kropp hittas lemlästad i ett jakttorn mitt ute i skogen. Som deckare får den klart godkänt. Det var trevligt att läsa en historia som varken var svensk eller brittisk.
Eremitkräftor heter fortsättningen på Anne B Ragdes Berlinerpopplarna. Eller Eremitkrepsene, eftersom jag läst den på norska. En av bröderna från Berlinerpopplarna skadar sig i benet och det leder till en hel del förvecklingar för alla inblandade. Lika spännande som den förra boken. Eftersom den slutar helt abrupt, måste jag se till att få tag på tredje delen, som lär ha kommit ut på norska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Mamma! Trevligt att läsa och kul att du har tagit klivet ut i den interaktiva bloggvärlden :) Jag tänkte på det där vi pratade om för några veckor sedan att se Mäster Olof i Stockholm senare i vår - det kanske är läge att boka biljetter snart? Vi får höras om det.
Vet inte om jag sa det förut men jag hälsa på Mattias i Malmö i helgen, ev. ska vi förbi Danmark en sväng också. Vi hörs!
Hälsningar Erik

Ps. Min mail är: xh04erby@stud.hh.se
ps.2 Glöm inte att skicka windowsXP-skivorna. Det är jag väldigt tacksam för