tisdag 15 januari 2008

The Friday Night Knitting club av Kate Jacobs

Det är första gången jag har läst en roman om stickning! Den utspelar sig i en garnaffär i New York och berättar om ett stick-kafé som träffas på fredagar. Hit kommer kvinnor i olika åldrar och olika bakgrunder och får råd och stöd av varandra inte bara när det gäller stickning utan också på många andra sätt.
Jag stötte på boken när jag sökte på "knitting" på adlibris och blev nyfiken. Det har tagit lite extra tid att ta sig igenom den på engelska, men var väl värt det. Antagligen skulle jag inte ha gillat den lika mycket på svenska. Tror att jag skulle upplevt den fladdrig och pratig om det gått snabbt att dra igenom den. Nu tog det lite tid och blev några sidor åt gången.
Samtidigt som stickandet och garnaffären är i centrum så händer det mycket i kvinnornas olika liv, både positivt och mycket sorgligt.
Alldeles särskilt gillar jag hennes upplägg; hon ramar in berättelsen i olika delar med rubriker som "uppläggning", "följa mönster", "repa upp". Kul!
Boken finns översatt till svenska; Aviga och räta händelser.

Inga kommentarer: