tisdag 26 februari 2008

Midwest moonlight och ett par böcker


Cherry Tree Hill heter detta underbara merinogarn som jag håller på att sticka en halsduk i. Både garnet och mönstret "midwest moonlight" kommer från Garnkorgen. Det är ett lätt och trevligt mönster att sticka och stickningen växer fort! Snyggt också och i mina absoluta favoritfärger. Måste stanna upp i stickandet då och då och bara beundra. Vilka fantastiska garner det finns nu! Mitt tidigare stickande från tonåren och fram till nu har i stort sett skett med ullgarn, mest Peer Gynt (norskt tretrådigt) och tunnt bomullsgarn. Norska rundstickade tröjor som klipps upp (efter maskinsömmar) har jag stickat massor av, liksom vantar och mössor. Tyvärr blir tröjorna så tjocka att man inte använder dem så ofta även om de är vackra.
Bestämde mig förra veckan för att köpa Visjögarn och sticka en kort kofta i Paradoxical (vantmönster) men tvekar nu. Kanske blir det väl tjockt det också...
Nu till böckerna:
Ligge i grönne enger av Anne B Ragde är tredje delen om familjen Neshov från Berlinerpopplarna. Sista delen också. Livet blir aldrig som man tänkt sig, tänker jag när jag slår ihop boken. Det går inte jämnt upp. Det händer mycket också i denna delen både glädje och sorg, kanske mest sorg. Jag gillar verkligen Anne B:s sätt att beskriva det personerna arbetar med vare sig det är svinskötsel, begravningar eller skyltfönster-arrangemang. Trevligt att läsa på norska var det också!
De skamlösa av Sisela Lindblom kom i våras och skapade "väskdebatten" på kultursidorna. (om flärd och shoppinghysterin och att bla lägga ut 70 000 på en väska). Boken beskriver genom tre unga personer en ytlig personfixerad shoppingvärld i Stockholms innerstad. Två tjejer som arbetar på en damtidningsredaktion; den ena porrsurfar, den andra är helt fixerad vid sitt kommande bröllop och en självupptagen kille som läst juridik. Det ekar av tomhet boken igenom. Återhållsamt ironisk skulle jag vilja kalla stilen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Otroligt vackert mönster du stickar!! Jag vill också va med på stickcafé men Sundsvall ligger ju så ocentralt...
Var köper du de fina garnerna?

Marias stickning och läsning sa...

Jag handlar dels på www.garnkorgen.se som är en internetgarnbutik som ligger i Sundsvall. Man kan alltså handla både på nätet eller ringa och boka tid för ett besök. Garnkorgs-Maria har helt underbara garner. Sen handlar jag också på Ester Nilssons handarbetsaffär som ligger mitt emot Kulturmagasinet. Du får dra igång ett stickcafé i Härnösand om du inte vill åka till "centralorten"...