tisdag 5 februari 2008

Norrlands akvavit mfl böcker

På samma sätt som jag håller på med flera stickningar , läser jag oftast 2-3 böcker parallellt. I helgen blev det fyra till på listan:
I djävulens sällskap av Peter Robinson; en engelsk deckare den sjunde i en serie med poliserna Banks och Cabbot. Den utspelar sig i nordengland, bla i Whitby. Är småtrevlig, om man nu kan säga det om deckare, handlar vid sidan om polisarbetet också om huvudpersonernas privatliv.
Anna Kåvers Att leva ett liv, inte vinna ett krig har jag läst om, fast inte riktigt läst. Förra gången lyssnade jag till en uppläsning. Anna Kåver är kbt-terapeut och skriver om hur man kan nå en accepterande hållning med mer harmoni och ro i vardagslivet. Det är verkligen något jag behöver främst pga en bedrövlig katastrofsituation på jobbet. Hennes steg för acceptans i stunden jobbar jag nu med att använda.
Så till Norrlands akvavit av Torgny Lindgren, en helt fantastisk historia från Västerbottens inland. Den handlar om den förre predikanten Olof Helmersson som i sin ålderdom återvänder till de trakter där han på 50-talet for runt och frälste folk i stort antal. Nu vill han återta frälsningarna eftersom han efter många överväganden kommit fram till att Gud inte finns. Detta visar sig inte vara så lätt. Mycket hinner hända på 50 år. Läs den, liksom Torgny Lindgrens tidigare berättelser. Eller ännu hellre lyssna på hans uppläsningar. Särskilt den förra Dorés bibel bör man absolut lyssna på.
Den fjärde boken Harhjärta av Maria Küchen har jag däremot lyssnat på och stickat till. Det var en oväntat spännande berättelse om människor som korsar varandras spår. En före detta nynazist blir förälskad i en djurrättsaktivist. En grupp unga cancerforskare får anonyma hot-mail och blir kallad mördare. Det sker ett mord och sen ett till, men detta är ingen deckare. Jag gillade verkligen Sissela Kyles uppläsning.

Inga kommentarer: