tisdag 12 februari 2008

Faller fritt som i en dröm

Titeln är vacker, den fick mig att associera till frihet och lätthet och ett fritt fallande genom luften. Leif GW Persson beskriver i boken det fria fallandet i en dröm som en mardröm där man faller i ett oändligt svart hål. Utifrån den beskrivningen hade jag nog inte lånat boken.
Det är ännu en välskriven kriminalroman av Leif GW. Denna gång om Palmemordet. Kan ju verka lite tjatigt. Ändå är berättelsen om hur en specialgrupp bestående av två kompetenta kvinnliga poliser, en tillbakadragen manlig dito och chefen (för Rikskriminalen) i det tysta gör en ny utredning av vad som hände den 28 feb 1986 på Sveavägen i Stockholm. Dom gräver i det jättelika materialet och hittar nya trådar. Varken kurdspåret eller Christer Pettersson. Jag tycker det är spännande och välskrivet, kanske brer han på lite väl mycket när han beskriver inkompetensen inom polisen. Men, vad vet jag?
Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn är lite som att läsa en muntlig föreläsning. Också den är läsvärd och ger plats för reflektioner. Äkta snällhet är enligt Stefan E en vilja att göra gott och omsätta denna vilja i handling. Det är inte tanken som räknas utan handlingen. Snällhet måste också kopplas ihop med omdöme för att det skall bli ett gott slutresultat. Etik handlar om att ta ansvar för sina relationer och etiska principer kan vara ett verktyg för att handla gott. Men visdomsord och principer är inte tillräckliga, de ger inte svar. Förnuft, samvete och empati måste kopplas på och gärna överläggning med medmänniskor.
Ingen god handling, hur liten den än är, är bortkastad sa Aisopos för 2500 år sedan. Stefan E avslutar sin bok med orden: "Snällhet är det största vi kan erbjuda vår omvärld, och oss själva." Jag hittade hans nya bok Medmänniskor igår på biblioteket och fortsatte direkt vidare i den.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jo, jag har också läst boken "Konsten att vara snäll". Jag tyckte om den. Ibland ses det som att vara töntig att vara snäll. Kor är också snälla säger en del. Men jag tycker att det är en bra egenskap att vara snäll. Stefan E. menar att det ibland är snällt att säga NEJ. och där håller jag med honom. Att inte bara gå med på saker utan stå för det man tycker, är snällt!!
Livet är fint! var snäll mot varandra, eller rättare sagt: var ärlig!! Mot dig själv och andra!!
Mia

Marias stickning och läsning sa...

Håller med dig. Men ack så svårt det är ibland att få det att gå ihop när man står för vad man tycker och är ärlig - för att sen bli illa behandlad.