måndag 3 augusti 2009

stickstiltje



Detta är min uppochner-kofta efter Tant Koftas ypperliga beskrivning. Jag är jätteimpad av dig. Skall absolut sticka fler koftor på detta sätt.
Min kofta blev lite väl vid i halsen. Men det gör inte så mycket på en sommarkofta.



Denna lilla trädgårdsmus såg dagens ljus förra veckan och har blivit 1 års-present till Einar. Jättekul var det att virka den vilket var lite förvånande, jag brukar inte bli begeistrad av virkning. Men den här var alldeles lagom. Mönstret kan man hitta hos Ulliga gulliga saker. Tack för du har delat med dig av det, Victoria! Bra beskrivning som var lätt att följa. Passade på att köpa lite extra Saffran när det var rea för att ha till fler trädgårdsmöss. Nr 2 är på gång.

Det enda som är lite bökigt med musvirkningen är att den inte är så mobil, många små bitar med trådar som skall fästas och vadd som skall stoppas.

Men ibland blir det inte som man tänkt sig:




Ni ser rätt: ett hål på ena ärmen på min linkofta!!! Stickade färdigt den i juni men var först inte nöjd, framkanterna blev lite för fladdriga. Så jag virkade på ett varv fasta maskor och stoppade den i tvättmaskinen. 40 gr enl garnbanderollen (Marks&Kattens lingarn). Tog ut den med två stora hål. Vad i hela..... kom på vad som hänt: garnet var ihopknutet, jag stickade över knutar två ggr. Kollade ett kvarblivet nystan, dåligt knutna knutar här också. F-n. Det ena hålet har jag försökt virka/sy ihop, det blev inte snyggt. Har stickat över knutar förr, men detta har aldrig tidigare hänt.

Kanske pga detta stickenergin dalat de senaste veckorna. Varken blomsterkoftan eller förlängningen av ärmarna på Nisses kofta är tillräckligt inspirerande.
Kan nu inte bestämma mig för vad jag ska sätta igång med och blir lite stressad. På torsdag bär det av mot skogen på fäbodstickning (arrangerad av Ulrika på Sticka mera), måste komma på vad jag ska ta med. Spännande kommer det att bli att träffa de andra 20 deltagarna, alla nya bekantskaper. Har visserligen följt några av dem genom bloggar men inte träffat någon irl.






1 kommentar:

Carina sa...

Söt mus i alla fall. Så himla synd på din fina kofta. Ja, jag tycker garner nuför tiden är lite dålig kvalite på vad gäller ojämnheter och knutar i nystat. Dåligt!