lördag 31 januari 2009

Virka, sy och läsa




Detta är vad jag åstadkommer just nu; lite korsstygn på en jullöpare och fasta virkade maskor som skall bli en axelväska. På stickkaféet i onsdags trodde ett par av tjejerna att det skulle bli en hatt. Lite roligare har det blivit att virka allteftersom mönstret växer. Irl har jag hunnit ung dubbelt så långt som på bilden. Underst skymtar en av julklappssockorna till svärsonen. De är det första som skall stickas klart förhoppningsvis med start nästa vecka.
Men sen, mitt huvud svämmar över av idéer, har aldrig haft så mycket som jag vill sticka som nu. Det blir till att göra en lista.

En hel del läsande har det blivit också, fem böcker sen sist:

Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson
En helt fantastisk berättelse som man helst vill läsa i sträck. Ser fram emot att prata med de andra i bokcirkeln om den. Majgull Axelsson står högt på min lista över bästa svenska författare.

Till längtans försvar eller vemodet i finsk tango av Owe Wikström. Min egen julklapp till mig själv. Tycker om den liksom jag tyckt om hans tidigare böcker. Ibland är han surrig i sina reflektioner men för det mesta öppnar han upp nya perspektiv. Hans böcker kräver tillbakabläddringar och delvisa omläsningar. Skall på endagsretreat imorgon, då skall Owe Wikströms bok få följa med.

De livsviktiga, berättelser om lärare av Katarina Bjärvall är en intervjubok där duktiga lärare av blandande kategorier från förskolan till gymnasiet och Komvux porträtteras. Trevlig att läsa, intressant och bra att sätta i händerna på potentiella lärarämnen mfl.

Jeanette Wintersons Fyrväktaren har jag lyssnat till under virkandet. En märklig berättelse om Silver som växer upp hos en blind fyrväktare på en fyr vid skotska kusten. Fyrväktaren Pew berättar historier bla om en präst som lever dubbelliv, om Darwin. När fyren automatiseras reser Silver ut i världen och fortsätter att berätta historier. Lite svår berättelse att hänga med i när man lyssnar, tycker jag.

Boktjuven av Markus Zuzak tog det lite tid att komma in i. Det är döden som är berättare i boken som utspelar sig i naziTyskland under kriget bland vanliga tyskar i ett litet samhälle. Det är inte ofta man läser om kriget i tyskt icke-judiskt perspektiv, kan just nu bara påminna mig Vibeke Olssons Ulrike-böcker. Liksom de är detta en ungdomsbok, men inte enbart. Den är rolig, sorglig, hemsk, småtrevlig också om vartannat. Efter drygt halva blev det en sträckläsning. Efteråt har jag tänkt mycket på den.

Inga kommentarer: