måndag 26 januari 2009

babykoftor i ull

Mer gamla grejer:





Denna sameinspirerade babyutstyrsel är skapad och stickad 1977 till Åsa min första baby. Använd av en hel rad babysar efter henne, dock inte av Einar eftersom han varit i fel storlek under den kalla årshalvan. Lite stolt är jag fortfarande över att då på hösten -77 ha vunnit pris för koftan och mössan i Vi föräldrar. Tillsammans med en stickad klänning fanns den med i en stickbilaga.
Einar poserar här i ett mer passande arv efter sin mamma. Han blir i dagarna sex månader. Hon var kring ett år när hon använde koftan. Även denna är en egen skapelse, liksom den förra stickad i Peer Gynt-garn.



70-talet går igen även i nya kläder. Lindex har i höst haft en serie babykläder med Fem myror-motiv.
Idag har de stora barnbarnen haft ledigt från skolan. Jag blev medlockad på en utflykt ut i snön. Nisse åkte skidor och Olle madrass. Mest tid ägnade de åt att klättra upp i jättelika snöhögar och tjutande hoppa ner.
Hemma igen har jag både virkat en stund och broderat.
Nu över till böckernas värld:
Denna enkät är hämtad från bokhorornas blogg.
Vilket är ditt senaste bokinköp?
Till längtans försvar av Owe Wikström
Vilket är ditt senaste bibblolån?
Kan du säga schibbolet? av Marjaneh Bakhtiati
Vilken är din senaste utlästa bok?
Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson
Vilken är din favorittidning?
VI
En plats där jag helst läser?
I sängen
Så sorterar jag min bokhylla
Grovt räknat skönlitteratur i vardagsrummet, fack i arbetsrummet. Allt anpassat efter bokstorlekar och olika höjder mellan hyllplan
En bok som jag minns att jag läste som liten
Farmorsresan (och Mormorsresan) av Edit Unnerstad
Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst?
Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen av Torbjörn Egner
Vad ser jag fram emot att läsa i vår
Trude Marsteins Göra gott efter att ha läst om den i lördags i DN, mm
Just nu läser jag
Boktjuven av Markus Zusak

1 kommentar:

Bloggullet sa...

Tack för besöket på min blogg. Alla böckerna du har i kanten skulle jag vilja läsa, de verkar så bra.
Kramar