söndag 14 september 2008

Min första stickning


Detta är mina allra första stickade (och virkade) alster; grytlappar i ljusvekegarn från slöjden i klass 3 1960. Minns att jag tyckte att virka var lätt, fort gick det också. Att sticka var svårare. Särskilt uppläggningen. Vi fick göra stickad uppläggning, min blev ful. Jag fick repa upp efter några varv och börja om. Hemma lärde mor ut vanlig korsuppläggning och då var det ju ingen konst. Jag skippade genast slöjdens uppläggning.
Grytlapparna har blivit använda ända sen jag flyttade hemifrån, faktiskt i 38 år. Nu håller dom på att ge upp som synes. Plockade undan dem förra veckan efter att ha bränt mig eftersom det har gått hål på båda. Har haft som en av alla planer i somras att sticka nya grytlappar och pröva dominoteknik, tom lånat Vivianne Höxbros bok på bibblan. Alternativt skulle det bli virkade grytlappar. Men, men inte har det blivit av inte. Det har inte känts tillräckligt inspirerande. Det är så många andra projekt som pockar på. Så just nu använder jag två stela köpta tyggrytlappar.
Naturligtvis räckte inte garnet till min Denimkofta. Det är ca tio korta avslutningsvarv på andra ärmen kvar. Inte har jag tagit mig till Garnkorgen heller i helgen för att skaffa ett nytt nystan. Eftersom Maria har fått in en ny sändning av Lorna Lace så måste jag dit och kolla i veckan.
Har under tiden satt igång tre nya stickningar. Mer om det i nästa inlägg...

2 kommentarer:

Carina sa...

Jag lärde mig också stickad uppläggning i skolan. Men den använder jag än idag men jag använder även korsuppläggningen som mamma lärde mig. Tycker att det beror på vad jag gör.

Maggan sa...

Hej
Tänk att du har kvar dina första alster... fick mig att komma ihåg skolslöjden och det diplom jag fick för mina stickade lovikavantar. De bad mig tala om hur jag gjorde mina maskor för det var ett helt nytt sätt att sticka på sa fröken. Jag sa att mormor hade lärt mig men mormor fattade inte ett dugg för hon stickade bara vanligt sa hon.
Idag minns jag inte alls vad jag gjorde som var annorlunda, tråkigt nog.
Trevlig blogg du har tack för titten.
Kram Maggan http://livsglimtar.wordpress.com