onsdag 18 februari 2009

stickade favoriter

Vilka stickade saker kommer faktiskt till användning? frågade Bohusstickan för nån vecka sen och visade sina egenstickade favoriter. Ja allt man stickar blir ju inte lika välanvänt. Såväl modell, som garn och storlek fäller utslag. Det visar sig inte tydligt alltid, när stickningen är bloggad och klar, utan det kan ta ett tag innan man vet vad som är en favorit.

Här kommer mina nuvarande favoriter:



Paradoxical mittens, mönster från Garnkorgen, har blivit dagligen använda denna vinter. Mina är stickade i Drops alpacka, alltså inte Visjögarn som mönstret föreslår. Varma och goa och vackra att se på tycker jag!




Tillsammans med vantarna använder jag nästan dagligen min Zetor-schal och Rose Red-basker. Med baskern lite mer bakåtdragen. Zetorns mönster finns på Raverly, jag använde Malabrigo lace och tunna stickor, vilken gjorde den ganska liten och tät. Ska sticka Zetor en gång till men större och glesare framöver. Rose Red-baskern är väl stor men väldigt gosig. Mönstret kommer härifrån. På bilden syns i nedre kanten en favoritfingervante, Knotty gloves, dagligt använda innan vinterkölden kom.




Koftan i Färgkrafts garn och mönster är i entrådig ull, lagom tunn och lagom varm både inomhus och under dunkappan när det är riktigt kallt ute. Ofta blir koftor och tröjor i ull tyvärr för varma för mig, som väldigt sällan fryser.






Numera, efter inträdet i bloggvärlden och deltagande i Sticka meras sockklubb under ett år, använder jag nästan bara mina hemstickade sockar. Fötterna trivs, sockarna är vackra att se på och hållbara när man använder moderna sockgarner med konstfiber i. Mitt absoluta favoritgarn är Lorna Lace. Slippery socks från sockklubben tycker jag nog mest om, vid sidan av Pomatomus socks. Men dom har min dotter fått.

Härmed lämnar jag frågan vidare: Vilka är stickade saker använder du mest?

4 kommentarer:

Ulrica sa...

kul fråga! för mig är det helt klart mina små rätstickade "tvättlappar" på 5x5 cm i bomull, som jag har till ansiktsvatten osv. mycket skönare än bomullstussar.

kommentar från icke-stickande kollega: "du vet väl att nästa steg är att du börjar virka dina egna bindor?"

Susilull sa...

Kul att läsa om andras favoriter, jag har också bloggat om mina.
Dina vantar är jättefina!

Bibblostick sa...

Vilken rolig idé att blogga om sina favoriter. Dina vantar är ju hur vackra som helst.

teresa sa...

Kul att läsa o se! Och så är alla dina saker vackert blå..