måndag 9 februari 2009

gamla mössor och vantar



Många mössor och vantar har det blivit under årens lopp. Här är Medelpadsmössan ovan och en egen skapelse nedan.



Dessa båda mössor är varma, använder någon av dem bara när det är riktigt kallt, som idag dryga -15.




Vantarna kommer från boken Sticka från Norrbotten av Marika Larsson (utg 1978). Boken står i hyllan, jag har ofta återvänt till den och stickat flera av vantarna. Vantar liksom sockar är ju förbrukningsvaror som slits ut på ett annat sätt än större plagg. Av dessa båda återstår bara en av varje. Den övre som är från Jokkmokk är trasig och av den undre från Porjus är en borttappad.

Har påbörjat sockklubbens januarisocka idag. Den stickas uppifrån från tån med utökningar från början på ett, för mig, nytt sätt. Av någon anledning protesterar armen mer i sockstickandet än när jag stickar på västen.

Två nya stickböcker har jag skickat efter; en ny, Johanna Wallins Sticka småvarmt och en äldre, Elisabeth Zimmermanns Knitter's almanac. Fina båda två - och inte så dyra.


Det blev ingen bra överföring av bokbilderna, men jag fixar inte att ändra den, blir bara påmind om mina bitvisa luckor i datorhanteringen.

2 kommentarer:

Carina sa...

Har precis beställt Sticka småvarmt på Bokus. Tittade i en bekants bok i lördags och tyckte om vad jag såg. Mycket baskunskap förmedlade den och på ett mycket lustfyllt sätt. Precis i min smak.

Kram Carina

Unknown sa...

Hej! Jag har börjat att sticka på en Porjusvante med blommor den svarta modellen med årtal. Jag tycker att den blir för bred efter resåren och undrar hur många maskor du har till mönstret? Tacksam för svar