onsdag 17 oktober 2012

höststickning

Igår föll den första snön här i trakten, idag regnar det. Sådana här dagar är det skönt att inte behöva stiga upp tidigt och hasta iväg i blötan till jobbet utan att istället sova en stund till och sen stanna kvar inne med stickning eller läsning eller något annat trevligt. Men det finns förstås andra dagar dagar också när jag saknar jobbet både innehållsmässigt och de mänskliga kontakterna. Emellanåt är det lite ensamt att tillbringa hela dagarna hemma trots att jag har en hel del sammanhang och aktiviteter som jag ingår i.
Detta att stickning numera kommit att bli en social aktivitet tycker jag är helt underbart. Istället för arbetskollegor finns nu stickkollegorna. Varje onsdagkväll är vi ett gäng stickerskor som sammanstrålar på Tant Anci och fröken Sara, ett välbesökt fik med ekologisk inriktning i centrala Sundsvall. Det är oftast mycket folk där men vi brukar alltid hitta oss ett bord. Vi fikar eller äter och stickar och surrar mest om stickning men också om en hel del annat. För det mesta är vi mellan sex och åtta stycken, de flesta av oss kommer regelbundet vilket gör att vi hunnit lära känna varandra rätt väl. Jag uppskattar att vi är i blandade åldrar och inte ett tajt gäng som umgås förjämnan. Vi brukar inte ha teman på våra träffar men inspirerar varandra utöver det vi stickar på genom att ta med nya stickböcker, sticktidningar och nytt garn. Då och då uppstår "smittspridning". Just nu är vi många som stickar fingervantarna Miss Sophie's hands. Mina har just blivit klara.


De är stickade i dubbelt pälsullgarn från Östergötlands ullspinneri, på stickor 2.5. Enligt mönstret ska det vara stickor 2.25 och Wollmeise eller motsvarande garn föreslås. Jag gick ner en storlek och stickade small för att kompensera stickstorleken. Har nyligen investerat i lyxstickorna Signature needles i strumpstickor 2.5 och ville använda dem. De andra på stickcaféet har stickat sina vantar i just Wollmeise eller Malabrigo sock. Roliga att sticka var de! Mönstret finns att köpa på Raverly.
Som komplement till onsdagscaféet som ju träffas på kvällstid startade jag ett stickcafé på eftermiddagstid förra terminen. Här ses vi på Café Basilika som ligger i Kyrkans hus varannan måndagseftermiddag. (jämna veckor) Av naturliga skäl är nästan alla deltagarna äldre som slutat förvärvsarbeta. Än har vi inte haft några gemensamma teman men kommer kanske att ha det framöver. Vi är flera som skulle vilja utveckla vår tvåändsstickning. Vi funderar också på att gemensamt åka iväg och besöka näraliggande stickcaféer som också träffas på dagtid. I måndags blev ännu ett par vantar ur Solveigs mönstersamling färdiga.


Detta mönster som hon  fått inspiration till  från en kurdisk mössa finns i hennes vantkalender för 2012, det är oktobermönster där. Jag har använt mina Signature needles också här och restgarner. Hade tur med det svarta garnet, bara 15 cm återstod när vantarna var klara! De allra flesta av hennes mönster är skrivna för tvåtrådig ull och stickor 2.5, de bygger på 60 m och instickad tumme. Vantarna blir väl trånga. Ska pröva med stickor 2.75 nästa gång.
Utöver dessa båda stickcaféer finns också ett stickcafé en lördag i månaden på Cinas garn i Sundsvall. Dit brukar jag också gå. Det är extra trevligt med stickcafé i garnmiljö! Nästa stickcafé hos Cina blir lördag den 27 oktober kl 14.

1 kommentar:

Anita Lindström sa...

Jag imponeras av hur flitig o duktig du är och så mycket du får gjort.