lördag 8 september 2012

lite om prylar

Äntligen fungerar min dator trådlöst. En router har jag haft länge och bra bredbandsuppkoppling men först nu kan jag sitta med laptopen i knät i vardagsrummet. Det krävs en manuell inställning av uppkopplingen varje gång jag slår på datorn, något jag inte tidigare fattade. Mitt praktiska hanterande av datorn har sina begränsningar tex när det gäller layout av bloggen och hanterandet av facebook. Skulle behöva en privat support att ställa 'dumma frågor' till nu och då. En del går att klura ut själv men min uthållighet i prövande är tämligen begränsad.
Att sitta med laptopen i knät inbjuder till mera surfande på nätet än vanligt. Litteraturmagazinet har dykt upp på facebook genom vänners länkande dit. Idag gick jag för första gången in på sidan och blev glatt överraskad, en hel litteraturtidskrift på nätet med massor av intresse att läsa för en bokälskare som jag! Här finns artiklar om litteratur, författarintervjuer, recensioner, essäer och bokbloggar. Det är alltid trevligt att hitta till andra som delar ens eget intresse. Jag anmälde genast en prenumeration  - men se det funkade inte. Enligt Litteraturmagazinet finns inte min mailadress. Mysko.
Uppgraderingen från mobiltelefon till iphone i vintras är annars mitt stora lyft vad gäller mediala prylar. Jag gillar verkligen iphonen, att ha tillgång till hela sr:s utbud av bra radioprogram, att kunna googla snabbt, läsa bloggar, spela spel som Wordfeud och Solitaire, läsa epost, kolla facebook och inte minst lyssna på bra musik via Spotify. Mm förstås. Har nyligen också skaffat en ny liten (formatmässigt) cd-spelare som också fungerar som dockningsstation.
Nästa uppgradering som står på tur är att skaffa en platt-TV. Det skulle vara trevligt att kunna titta på Svt-play på stor skärm. Men eftersom min tjocka tämligen moderna TV funkar helt ok för övrigt så får det inköpet vänta ett tag.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja det där med tekniska prylar år ju lite kul! Jag är barnsligt förtjust i min iPhone och min dator som nu börjar få några år på nacken men ändå är kanonbra! Funderar nu på att köpa en iPad som ingen behöver, men när man har den så används den hela tiden... (enligt dem som har)
Jag lockas av lättillgängligheten, enkelheten och formatet. Nå, vi får se vad det blir...
Hoppas du har det bra med allt!
Du följer väl min blogg? Jag försöker uppdatera varje vecka!