torsdag 19 augusti 2010

Juliläsning

Över halva augusti har passerat utan att läsningen under juli blivit redovisad. Det får bli i komprimerad form;

Grupp Krilon av Eyvind Jonsson. **** = Bra, läsvärd
Eyvind Jonsson skrev tre böcker under kriget om en manlig diskussionsgrupp i Stockholm med Johannes Krilon i centrum. Böckerna har stått länge olästa i min bokhylla. Plockade fram dem egentligen för att jag vill läsa om Kerstin Ekmans Gör mig levande igen, en bok om en kvinnlig diskussions (eller samtals-)grupp som anknyter till Krilon-serien. Eyvind Jonsson skriver lite omständigt kanske är det tidstypiskt? Ändå intressant läsning. Håller nu  på med andra delen.

Miss Kay av Kay Fölster. ***** = Mycket bra, rekommenderas
Kay Fölster, Aina och Gunnar Myrdals dotter, Jan Myrdals lillasyster har här skrivit om en båtresa till Indien som hon gjorde som artonåring 1956. Boken bygger på hennes dagboksanteckningar från resan. En bok jag råkade dyka på under bokreans sista dagar och blev mycket förtjust i.

Ingenting är heligt av Dennis Lehane. ***= Ok, gick an
Första deckaren jag läst av Dennis Lehane. Typiskt amerikansk deckare. Lite för hårdkokt, lite för mycket action för min smak, men tillräckligt välskriven för att jag nog kommer att läsa honom igen.

Händelser vid vatten av Kerstin Ekman.*****
Kerstin Ekman är en av mina absoluta favoritförfattare. Plockade med boken på semestern för en omläsning, trodde jag. Men det visade sig att jag tidigare bara läst ung halva boken. Både en fantastisk skildring av naturen i Jämtland och av människor i en glesbygd, dessutom en intrikat deckare invävd. Fattar inte att den blev liggande halvläst i så många år.

Himmel över Everest av David Lagercrantz. ****
En klättringsexpedition för att bestiga Mont Everest. Har lyssnat på den. Hade antagligen inte upplevt den lika fängslande om jag läst pappersboken.

Skynda att älska av Alex Schulman. ****
Om att växa upp med en pappa som skulle kunna varit ens morfar eller farfar.

Min mormors historia. Antologi. ****
12 kvinnor skriver om sina mormödrar. Bla Birgitta Stenberg, Agneta Pleijel, Maria Sveland och Inger Frimansson.

Om hur av Maria Nikolajeva. ***
Undertitel: jag växte upp under diktaturen. Maria Nikolajeva beskriver sin uppväxt och ungdom i Sovjetunionen under 50-70-talet. Det är en mycket kritisk och negativ skildring av det sovjetiska samhället hon gör. Men samtidigt framgår att hon levde  i en familj som verkar haft det mycket välbeställt både ekonomiskt och kulturellt i jämförelse med ryssar i allmänhet.

Inga kommentarer: