onsdag 25 november 2009

VLMF





VLMF, Vad Lever Man För av Barbro Lindgren är tredje delen i serien om Barnhans land bortom hålet i syrenhäcken. VLMF är en farbrorförening som farbrornallen startade redan i Den första boken Vems Lilla Mössa Flyger. Farbrornallen styr och ställer med de andra som egentligen är ganska trötta på honom och bara motvilligt fogar sig. I VLMF dör den gamla tygelefanten Ellen eftersom all fyllning har runnit ur henne och de andra ordnar en begravning för henne. Bisamråttan som kommer från Ryssland och Pinjekotten som har suttit på en begravningskrans väntar på att hon ska uppstå igen som en ängel. Och det gör hon också, utan att bli ängel.
Det händer en hel del annat också. Som vanligt när jag läser Barbro Lindgren så blev jag hänförd. Hennes serier om Lilla Sparveln, Jättehemligt och Loranga, Masarin och Dartanjang, liksom också hennes dikter tillhör mina absoluta kultböcker. Allra bäst blir de vid högläsning tillsammans med likasinnade barn (och vuxna). Har just läst om VLMF alltmedan regnet fortsätter att ösa ner.

Borde ha tagit mig iväg på stickcafé men orkade inte ut i regnet. Det får bli stickning hemma istället, vid TV:n. Håller på att slutföra ett stort projekt som skall bli födelsedagspresent till Åsa som fyller år på julafton, plus ytterligare ett par julklappar. Har också fäst trådarna på höstens första sockklubbsFO, Sunday Swing. Sockklubbsmönster i september hos Sticka Mera. Stickade i Fame Trend från M&K, riktigt trevlig stickning. Inte väder för att fota.

På bild istället två av barnbarnen i mormorstickade mössor.
Samt en bläckfisk designad av madebyyou som jag virkat på beställning av vännen Hanna till hennes lille Björn. Verkligen en rolig virkning. Detta mönster och tre andra av fiskar och sjöstjärna hittade Hanna och jag tidigare i höstas på Tummelisa, stickaffär i Göteborg, men det går lika bra och är billigare att köpa dem direkt av Ida, madebyyou.



Inga kommentarer: