söndag 20 juli 2008

sommarvardagar

Trots att jag bara varit hemma hittills denna sommar och har gott om tid, så blir det glest mellan blogginläggen. Ändå sitter jag en stund vid datorn mest varje dag, kollar mail och läser andras bloggar utan att komma mig för att skriva något. När man är hemma är dagarna sig rätt lika. Lång frukost med tidningsläsning och Sudoko-lösande, som inte alltid lyckas. Ibland ett korsord. Sen en tur till utebadet för några simlängder i bassängen. Åtminstone varannan dag. På eftermiddagen Sommar på radion och stickning. Lite läsning. Kanske en tur på stan (tio min promenad eller cykling). Mat. Sitta på balkongen och fika eller dricka ett glas vin. TV, om det nu är något att se, men åtminstone Rapport. Lite tråkigt emellanåt, eftersom de flesta jag umgås med har semester och inte är kvar i stan. Trevligt är att stickkaféet är igång trots sommarstiltjen. Vi fortsätter att träffas på onsdagarna men har fått byta fik tillfälligtvis eftersom Deliceranos där vi annars ses har semesterstängt.

Hittills har det varit skapligt väder men rätt växlande typiskt svensk sommar. Inte riktigt läge för att åka till havet och ligga på stranden.

Helt ensam är jag inte heller utan det blir en hel del umgänge med min dotter och barnbarnen. Alla väntar vi på babyn som vid det här laget bott i hennes mage i 40 veckor. Varje gång telefonen ringer, hoppas jag att det är hon och att det är dags för mig att rycka ut som mormor och ta hand om Olle och Nisse som skall bli storasyskon.


En hel del stickning och läsning blir det förstås. Just nu har jag inte mindre en fem stickningar på gång; två olika sockstickningar båda i favoritsockgarnet Lorna Lace, fortfarande Zetorschalen i Malabrigo, en UFO från i vintras som skall bli en ribbstickad väst eller kanske en tröja och en alldeles ny kofta i Rowan denim. Gemensamt för dem alla är att de är blåa i olika nyanser. Inga bilder i kameran för tillfället så det får bli nästa vecka. Har stickat färdigt och gjort efterarbetet på lite babykläder också.


Har lyssnat färdigt på Lördag av Ian McEwan. Han är en ny bekantskap för mig. Boken är en bestseller (vilket jag inte kände till innan) som beskriver livet för en hjärnkirurg i London under en februaridag 2003. Den är full av detaljrika beskrivningar av hans arbete med utvidgningar och associationer till både familjelivet och det samtida politiska läget. Historien startar med att han vaknar i gryningen och ser ett brinnande flygplan på väg på himlen in mot London. Mitt i den nionde skivan (av tio) blev det ett raspande och resten av skivan funkade inte trots avtorkning. Att jag blev irriterad... tog mig till biblioteket dagen efter och hade tur. Boken fanns inne så jag kunde läsa det missade stycket och sen lyssna på den avslutande skiva. Hans koncentrerade sätt att beskriva detaljrikt passade väldigt bra att lyssna på. Åter en bok som jag rekommenderar. Definitivt inte den sista jag läser av Ian McEwen.


I vulkanens mun av Helena von Zweigbergh har efterträtt Lördag som talbok. Den har jag laddat ner från DN till min mp3, mycket nöjd med att ha fixat det. Lyssnar mest på den under promenader. Tidigare har det bara handlat om talböcker på skivor och lyssning i vardagsrummet till stickning.


I avdelningen deckare är den senaste Måntunneln av Jim Kelly. En engelsk deckare som utspelas i Norfolktrakten i östra England med utvikningar till krigsåren och italienska krigsfångar som sattes i fångenskap där. En ordinär engelsk deckare av en okänd författare.


Inga kommentarer: