torsdag 26 juni 2008

Laminaria och Zetor








Här är den, Laminarian! Jag är mycket nöjd. Det var ett roligt mönster att sticka och en underbar grön färgblandning som ger associationer till fjällen, för mig. Så där ser skogslandet i fjärran ut när man står på en fjällsluttning och beundrar utsikten. Schalen är stickad i Evilla, entrådig ull från Estland på stickor 3.5, Addi Lace, som är favoriter just nu. Garnet är lite för stickigt för användning över tunna sommarkläder, så Laminarian får vila för vinterbruk.
Så upptäckte jag att någon stickad mjuk schal passande nu det har jag inte. Men däremot det allra mjukaste garn som tänkas kan - den nyinköpta härvan Malabrigo. Och dessutom ett tips på ett mönster lämpligt för Malabrigo från Cina, nämligen Zetor:



Zetor finns att hämta på Ravelry.
Parallellt håller jag som bäst på med babystickningar och ett par sockar i det senast inköpta Lorna Lace-garnet. Istället för sockklubbens junisockar som jag tyckte var lite väl lika majsockarna, prövar jag att sticka från tån istället för från mudden. Lite knepigt är det med hälen. Det funkade inte alls till TV-tittande utan kräver total koncentration så här första gången, åtminstone.
Jag har dragit ut sockklubbens julimönster idag också. Dom skall absolut stickas framöver.

För övrigt har det hittills varit en trist vecka med halvdant väder. Jag blev förkyld i midsommarhelgen, ett virus som dök rakt ner i bröstet och gjort det tungt att andas. Typiskt, den här veckan hade jag tänkt starta projekt träning med simning, styrketräning och promenader. Men det har blivit ytterligare slöa dagar. Även projektet städa lägenheten och sortera/slänga skräp ligger nere.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Zetor kommer att bli sååååå snygg i malabrigon!! Avundsjuk?? Jag?? :D

Mrs Petersson sa...

Supertjusig Laminaria. Kommer inte att matcha dig på ett tag, då jag rev upp min som blev alldeles för rörig. Men din är så snygg så kanske jag försöker igen...

doktoranden sa...

Åh, vad fin din sjal blev! Jag måste nog också sticka mig en Laminaria...

Carina sa...

Vi har inte kanal 9 där vi bor och vi är väl inte så där väldigt intresserade av att köpa något slags paket för att få fler kanaler. Däremot älskar jag Frost och Morse. Absoluta favoriter.