onsdag 21 januari 2015

Läst 2014 del 4

Ibland tar det lång tid att läsa en bok. Under hela 2014 höll jag på med Knausgård. Först Min kamp 6 och sedan hans essäer i Själens Amerika. Min kamp 6 är den tjockaste i hela hans serie, 1120 sidor. Här i den avslutande delen beskriver han hur han upplevde den uppståndelse och de starka känslor som utgivningen av den första boken förde med sig. Jag lånade först boken på biblioteket, men insåg efter ung 300 sidor att jag inte på långa vägar skulle klara av att läsa den på ett lån och eftersom det var fler som ville ha den gick den inte att låna om direkt. Som tur var kom den ut i pocket så det blev möjligt att fortsätta. Själva nutidstexten som framförallt handlar om att få ihop författartillvaron med ett vardagligt familjeliv samt de svårigheter som tornar upp sig när hans fru Linda blir sjuk gick relativt snabbt att läsa. Jag tycker om det ordrika sättet han skriver på som bygger på ett tankeflöde. Det som tog tid i anspråk var framför allt den långa essän "Namnet och siffran", som nästan upptar halva boken i omfång och handlar om Hitlers uppväxt och liv fram t.o.m. att han skriver Mein Kampf. En mycket, mycket intressant läsning som krävde både koncentration och tid.

Parallellt dök också Åsne Seierstads bok om Anders Behring Breivik upp.  En av oss är en skakande skildring av Terrordådet på Utöya och trovärdig uppväxtskildring som gör Breivik som person lite mer begriplig. Framför allt slogs jag av under läsningen av de båda texterna att det fanns många likheter mellan Hitlers och Breiviks uppväxt och ungdomstid. Båda var de utsatta och var som unga vuxna mycket ensamma utan att lyckas skapa nära relationer till andra. Båda bar på storhetstankar som växte och de strävade efter att få ledande plats i politiska rörelser. Hitler lyckades tack vare sin förmåga att muntligt engagera folk i tal. Breivik beskrivs misslyckas med detta och spred som känt sina åsikter på nätet men fortsatte vara ensam.
Naturligtvis finns det mycket mer att ta upp utifrån både Åsne Seierstads och Karl Ove Knausgårds böcker, jag rekommenderar alla att läsa både En av oss och Själens Amerika, texter 1997-2013,  förutom Min kamp-serien.    

Inga kommentarer: