måndag 30 januari 2012

Igång igen

Efter en eländig vecka i influensans våld är jag tillbaka i  vanlig skön vardagsverksamhet igen. Det är verkligen trist att ligga i sängen med feber och värk och inte orka vare sig sticka eller läsa. Missade körövning, bokcirkel, stickcafé, inbokad konsert och en spelning för publik med spelmanslaget. Nästa år skall jag absolut vaccinera mig!
Årets inledande stickning har haft vanttema. Totalt fyra par  har det blivit;
Vantar med mönster från Karesuando ur Stickat från Norrbotten av Marika Larsson, en kär gammal bok i stickbokhyllan.


Vantar med ett mönster i bohusstickningsstil från en av mina senast köpta stickböcker, Vintage Modern Knits. I boken kallas de märkligt nog för "baltic mittens".



Praktiska vantar för torg eller skogsbruk. En egen design utifrån ett Drops-mönster. Dvs jag har bara stickat en vante nu, som årets första projekt i 12under12under2012.


Det femte vantparet kommer att ta längre tid att göra klart. Har plockat fram de fina z-tvinnade garnerna inköpta på sommarens stickstämma och återupptagit tvåändsstickningen. Jättekul och mycket inspirerande men det tar tid!


Utöver vantstickandet har det också blivit snoddstickning till iphonens headset efter en idé från andra stickerskor. Man stickar helt enkelt in sladden i icord, ja helt enkelt var det inte de första varven utan rätt pillrigt, sen gick det lätt! Mycket praktiskt. Iphonen var en egen julklapp som jag är mycket nöjd med. Det är fantastiskt att ha allt från nätet på plats lätt tillgängligt både hemma och på andra ställen. Att fritt välja musik på Spotify gör mig alldeles salig. Roligt är det att spela wordfeud och wordcup och en hel del andra spel mm mm Ett extra plus är att iphonen verkligen är användarvänlig, inte alls lika krånglig som min gamla mp3-spelare!



1 kommentar:

teresa sa...

Så mkt fint du stickat! Tvåänds- är jag också sugen på. Kul m Iphone (jag lånar andras...) Hoppas du får vara frisk nu.:)